Niemy odcień artyzmu - recenzja komiksowej antologii "Silence" #2

Autor: Zachary Zepsuty
5 sierpnia 2013

Stworzenie wciągającej, interesującej, a przede wszystkim oryginalnej noweli graficznej pozbawionej jakichkolwiek słów, wymaga prawdziwej maestrii. Jeśli zabieg ten uznamy za najwyższy poziom sztuki komiksowej to artyści pojawiający się w drugiej edycji Silence, należą do jednych z najzdolniejszych twórców na Świecie. Oto przed Państwem ponad pięćset stron fascynujących opowieści sztukmistrzów z prawie czterdziestu krajów. Album, obok którego wprost nie można przejść obojętnie.

Silence, czyli Inernational silent comics competition organizowany w ramach popularnego festiwalu Ligatura to niebywała gratka dla wszystkich miłośników nietuzinkowych historii rysunkowych. Lektura tegoż wyśmienitego przeglądu krótkich form komiksowych dostarcza ekscytujących wrażeń; jakbyśmy oglądali nieme filmy z lat trzydziestych poprzedniego stulecia. Obraz był najważniejszym elementem owych dzieł kinematografii, pojedyncze zdania dopełniały wyłącznie akcję. Podobną, niebagatelną rolę obraz pełni w nowelach zebranych w Silence 2012. Równie ważnymi składnikami niemych historii graficznych są: pomysłowość, niekonwencjonalność i chwytliwa puenta.

Oprócz grupy rodzimych artystów, których prace możemy podziwiać w recenzowanym albumie (m.in.: Robert Sienicki i Błażej Kurowski w humorystycznej noweli On ne vit qu'a Paris!, Jakub Grochola - pocieszny Zakręcony, czy Grzegorz Janusz i Tomasz Niewiadomski w niepokojącej opowieści Hand to hand combat), pojawiają się artyści z Holandii, Finlandii, Francji oraz Japonii. Zaskoczeniem jest udział w tym szczytnym projekcie twórców z krajów tak egzotycznych dla sztuki komiksowej, jak z: Malezji, Argentyny, Kazachstanu, czy Kolumbii. Autorom Silence udało się zgromadzić dzieła artystów praktycznie z całego Globu, co należy postrzegać jako ważny atut corocznego konkursu organizowanego przez Centralę i Ligaturę. Powoli Polska staje się znaczącym punktem na komiksowej mapie Świata - choć niesatysfakcjonujące zainteresowanie mediów tą zacną gałęzią kultury, może świadczyć o czymś diametralnie innym.

Największą estymą otoczyłem teksty poruszające kontrowersyjne tematy, ocierające się o pornografię oraz frapujące eksperymenty graficzne. Najbardziej obsceniczną historią w Silence 2012 jest The last playboy niemieckiego artysty Maika Hasenbanka, w której pierwsze skrzypce gra wulgarny królik - seksoholik, alkoholik i furiat. Ilustracje Maika są nad wyraz obrzydliwe i nieapetyczne, czego kwintesencją jest widok chędożącej króliczej pary (sic!). Wyraźną makabryczną nutę posiada opowieść Banzai kitten Ellena Ekmana ze Szwecji - dziecko przeistaczające się w kota ludojada, a także przerażająca Femkinstein Brytyjczyka Rosa Middletona.

Z niekonwencjonalnych doświadczeń rysunkowych, warto wyróżnić: zaprezentowaną z ciekawej perspektywy, kilku kadrową miniaturę zachowaną w kolorystyce - morskiej, magenta i czarnej The talented Mr. Ripley Sophie Mildner z Niemiec, Labyrint's Kids Nel Suarez Lope, w której śledzimy psoty pogodnej dziewczynki (uwagę zwraca chaotyczna "wędrówka" dziecka po ośmiostronicowym komiksie) oraz niebywale barwną, pełną symbolicznych detali i nieco psychodeliczną historię Cause and effect Roberta Deutscha. Bardzo dobrze bawiłem się również podczas lektury zwariowanej noweli Bubble Head Evgenya Yakovleva z Kazachstanu, a także klimatycznej opowieści Cal Jonathana Sauveboisa z Francji (trzecie miejsce w konkursie).

Długo mógłbym się jeszcze rozwodzić nad tym świetnie skomponowanym katalogiem - praktycznie każda historia zasługuje na krótki opis i słowa uznania. Druga edycja Silence 2012 okazała się strzałem w dziesiątkę. Już nie mogę się doczekać owoców prac uzdolnionych artystów, które pojawią się w następnych odsłonach szczytnego konkursu na krótką formę komiksową. Mamy bowiem do czynienia z niemym odcieniem artyzmu, czyli tym co prawdziwi komiksomaniacy kochają najbardziej!

Ocena: 9/10

Silence - 2 - Międzynarodowy katalog konkursu SILENCE Ligatura 2012

Scenariusz: Džian Baban, Vojtěch Mašek
Rysunek: Jan Šiller
Wydawnictwo: Centrala
Rok wydania polskiego: 4/2013
Liczba stron: 528
Format: 105x150 mm
Oprawa: miękka
Papier: offsetowy
Druk: kolor
Dystrybucja: księgarnie, internet
ISBN-13: 978-83-63892-00-5
Wydanie: I
Cena z okładki: 69,90 zł


blog comments powered by Disqus