Alan Moore

Autor: Koryntianin
Ur.: 18 listopada 1953 , Northampton / Anglia
zdjęcie

Kult scenarzysty zaczął się prawdopodobnie od jego czarno-białego zdjęcia, wykonanego przez fotografa Mitcha Jenkinsa i zamieszczanego na okładkach albumów zbiorczych prac Moore`a. To zdjęcie, jak i część późniejszych sprawiało, że Moore kojarzył się większości fanów z opętanym genialnym szaleńcem - przekrwione, groźnie spoglądające oczy, długie i dzikie, opadające falami na ramiona i plecy włosy, zapadnięte policzki, krzaczaste brwi i długa broda. Spotkawszy Alana Moore`a na ulicy, uznalibyśmy go prędzej za szaleńca, włóczęgę, bezdomnego, Gota, hippisa, narkomana a nawet Yeti, niż za jednego z najbardziej poczytnych i podziwianych brytyjskich scenarzystów komiksowych.

Na łamach miesięcznika "Wizard" poświęconego amerykańskiemu rynkowi komiksowemu Alan Moore podzielił się nawet taką anegdotą dotyczącą swojego wyglądu:
"Pamiętam, jak szedłem raz przez park, tutaj w Northampton (miejscowość, w której mieszka scenarzysta - przypis autora) a park słynął z wymuszeń i tym podobnych zdarzeń. Była mglista noc. Usłyszałem, że zbliżają się jacyś goście. Wracali chyba z pubu i nasze ścieżki miały się przeciąć. Byli bardzo głośni i zaczepni. Kiedy spotkaliśmy się we mgle, oni wszyscy nagle się zatrzymali. Ja poszedłem dalej. Po chwili któryś z nich zaśmiał się nerwowo i powiedział drżącym głosem 'Nie wiem, co to było'".

Oczywiście sam wygląd nie wystarczy, by zostać uznanym, za "boga komiksu", zyskać sobie sławę czciciela demonów i utracić prawo wjazdu do Stanów Zjednoczonych. Zacznijmy więc od samego początku...

Alan Moore urodził się 18 listopada 1953 roku w niewielkim miasteczku przemysłowym Northampton, położonym pomiędzy Londynem a Birmingham, gdzie do dziś mieszka.
Na wyobraźnię i rozwój młodego Alana największy wpływ wywarła jego babka, kobieta bardzo religijna i niezmiernie przesądna. Już od najmłodszych lat był wyjątkową osobowością i pewnie dlatego wyrzucono go z wyjątkowo konserwatywnego liceum. Opinia, która stamtąd poszła za Moore`m sprawiła, że nie przyjęto go do innych szkół i tak w momencie osiągnięcia pełnoletności był bezrobotnym pozbawionym wykształcenia i kwalifikacji.

Czując silną potrzebę wyrażania siebie Moore wpadł na pomysł wydawania magazynu komiksowego, który wraz z kolegami zrealizował w postaci zinu "Embryo".

W roku 1974 autor poznał swoją przyszłą żonę Phyllis, z którą ma dwie córki. W 1979 Moore trafił do czasopisma muzycznego Sounds. Pisał scenariusze i ilustrował detektywistyczny komiks Roscoe Moscow, pod pseudonimem Curt Vile (od tego czasu używał jeszcze kilku pseudonimów: Kurt Vile, Translucia Baboon i Brilburn). Przekonawszy się, że nie jest dobrym rysownikiem, postanowił w kolejnych projektach skupić się już tylko na pisaniu scenariuszy.

 Pierwsze "poważne" komiksy tworzone przez Moore`a na terenie Wielkiej Brytanii to opowieści do Doctor Who Weekly, słynnego 2000 A.D. (na łamach którego stworzył popularne serie The Ballad of Halo Jones, Skizz oraz D.R. & Quinch) oraz do magazynu "Warrior", gdzie pojawiły się dwie pierwsze wielkie opowieści Moore`a: V for Vendetta oraz Marvelman.
Amerykańska kariera Moore`a zaczęła się na początku lat 80-tych, kiedy to podjął pracę w wydawnictwie DC, nad jedną z ich postaci - Swamp Thingiem. Moore zmienił formułę komiksu z opowieści o superbohaterach w dreszczowiec z elementami horroru i realizmu magicznego. W ten sposób powstała klasyczna już Saga of the Swamp Thing. Historii tej zawdzięczamy również postać cynicznego współczesnego maga i nałogowego palacza Johnna Constantine`a, kultowego bohatera wychodzącej do dziś serii Hellblazer.
Ponoć w kilka dni po tym, jak Moore wymyślił Constantine`a, człowiek wyglądający identycznie, jak ta fikcyjna postać komiksowa wszedł do restauracji, w której Alan Moore właśnie jadł obiad. "Constantine" wyglądający dokładnie tak, jak go sobie scenarzysta wyśnił, z nieodłącznym papierosem i w prochowcu mrugnął do autora, kiwnął głową i poszedł w głąb lokalu. Moore mógł pójść za nim, ale zamiast tego postanowił wymknąć się z restauracji.
W tym okresie Moore pisał również do innych tytułów DC takich, jak Tales of the Green Lantern Corps, Batman Annual i kilka opowieści o Supermanie, które jednak nie zyskały takiego rozgłosu.
Prawdziwą sławę przyniosło Moore`owi przełomowe dzieło Watchmen, które na zawsze zmieniło obliczeamerykańskiego komiksu i do dziś jest uważane za jedno z największych komiksowych arcydzieł. Choć Moore`a dziwi, że od przeszło 20 lat nie znalazło się nic, co przyćmiłoby sławę tej miniserii, dla jego fanów stanowi to jedynie kolejny dowód kunsztu autora.
 W tym okresie rozpoczęła się trwająca do dziś wojna Moore`a z "wielką dwójką" (Marvel Comics i DC). Marvel Comics zmusiło autora do zmiany tytułu komiksu Marvelman, w jego amerykańskim przedruku na Miracleman, czego Moore do dziś nie może wydawnictwu wybaczyć i do dziś żąda przeprosin oraz naprawienia tego błędu. Wydawnictwo DC natomiast, jako właściciel praw do Watchmen nie opłaciło Moore`a współmiernie do sukcesu, jakim okazała się miniseria i ogromnej do dziś jego sprzedaży.
Ostatnim projektem dla DC była nowelka z 1988 roku Killing Joke, wydana również w Polsce w jednym z numerów Batmana wydawnictwa TM-Semic, pod tytułem Zabójczy Żart. Wielu uważa ją za najlepszą opowieść o sztandarowym antagoniście Batmana, Jokerze.

Po zerwaniu z gigantami przemysłu komiksowego dla Moore`a przyszły chude lata. Pracował dla różnych małych wydawnictw, które czasem upadały nim zdążył zakończyć opowieść. Wreszcie zniechęcony, stworzył własną firmę Mad Love Publishing.
Z tego okresu pochodzą nieukończone opowieści Big Numbers (tworzona z Billem Sienkiewiczem), A Small Killing oraz Lost Girls, jak również słynna mini-seria From Hell, która doczekała się ostatnio kinowej ekranizacji. Niestety wydawanie własnym sumptem nie opłaciło się Moore`owi i wkrótce musiał zaoferować swoje usługi większemu przedsiębiorstwu.
Całe szczęście na rynku pojawiło się wydawnictwo Image, założone przez pięciu artystów, którzy chcieli przy tworzeniu swoich opowieści mieć pełną wolność, jakiej "wielka dwójka" nie chciała im dać. Moore przyłączył się do nich i poza napisaniem kilku scenariuszy do wydawanego również w Polsce Spawna Todda McFarlane`a, stworzył opowieść 1963 oraz nawiązującą do fenomenu Supermana serię Supreme, kontynuowaną potem przez wydawnictwo Awesome aż do jego upadku.

Dziś Moore jest właścicielem i jedynym scenarzystą wydawnictwa ABC Comics (będącego skrótem od America`s Best Comics), stanowiącego część WildStorm Productions, które to jest własnością DC Comics. Dla Moore`a ważne jest by już nigdy więcej nie musieć pracować bezpośrednio dla "wielkiej dwójki", więc udaje, że pracuje tylko dla WildStorm a z DC nadal nie ma nic wspólnego. Zachwyceni jego komiksami wydawcy pozwalają mu tak myśleć, do tego stopnia, że na komiksach ABC nie ma nawet charakterystycznego symbolu DC Comics.

ABC Comics stanowi kolejny dowód na to jak fantastyczne pomysły i w jakich ilościach jest w stanie płodzić ten autor. Z ABC Comics miesięcznie wychodzi 5 tytułów, bardzo różnych tematycznie. Do każdego z nich Moore samemu pisze scenariusz.

Poza komiksami Alan Moore opublikował kilka opowiadań, sporo artykułów do tak różnych czasopism, jak "Rolling Stone" i "Scooby Doo Annual 1982", nagrywał muzykę, napisał kilka sztuk teatralnych, wiersze i wiele, wiele innych.
Pracował również z Malcolmem McLarenem, ówczesnym menadżerem Sex Pistols nad scenariuszem filmu Fashion Beast, który niestety nigdy nie został zrealizowany.
W twórczości Alana Moore`a wyraźnie przebijają trzy nurty:

  • urealnienie superbohaterów - to Moore pierwszy najpierw w serii Marvelman a potem w Watchmen, odpowiadał na pytanie co by było, gdyby wśród nas żyli superbohaterowie. Czy zyskaliby popularność gwiazd filmowych? Jak wykorzystywano by ich w krajach socjalistycznych? Jak reagowano by na skandale? Co by było gdyby jeden z superherosów okazał się homoseksualistą? Na te pytania dawno już odpowiedziano i dzisiaj nie stanowią już żadnego novum, pamiętać jednak należy, że to Moore jako jeden z pierwszych zaproponował taki styl opowiadania o ludziach w trykotach.
  • realizm magiczny - magia, przesądy, niewyjaśnione zjawiska, duchy w naszym zwykłym szarym świecie początku XXI wieku. Realizm magiczny stał się sztandarową konwencją linii wydawniczej Vertigo, ale podwaliny pod tą linię i pod tego typu opowieści dał Moore w Saga of the Swap Thing i wielu kolejnych opowieściach aż po współczesną Prometheę.
  • science-heroes - Alan Moore ma jeszcze jedną obsesję. Pytanie, na które próbuje odpowiedzieć przy użyciu wszystkich tytułów ABC Comics a które stanowi hołd autora wobec komiksów i opowieści na których sam się wychował. Pytanie to można ująć tak: "Co by było, gdyby nie wymyślono Supermana?" lub tak "Jak DZIŚ wyglądałyby komiksy, które były wydawane jeszcze zanim wymyślono Supermana?".

Ostatnie pięć lat swojego życia Alan Moore poświęcił studiom okultyzmu i magii. "w moje 40 urodziny zdecydowałem, że zamiast mieć kryzys wieku średniego, zrobię coś trochę bardziej szalonego"

"magia ma strasznie dużo wspólnego z kreatywnością [...] więc skoro chciałem dowiedzieć się więcej o kreatywności, musiałem uczynić ten ostatni krok poza granice racjonalnego myślenia" (z wywiadu dla miesięcznika "Wizard" z lipca 1999). Choć uważa większość osób praktykujących new-age, wróżących z Tarota i medytujących przy woni opiumowych kadzidełek za głupców, to nie może zlekceważyć autorytetów. Jednym z takich autorytetów Moore`a jest astrolog królowej Elżbiety Dr John Dee - autor dzieł dotyczących nawigacji oraz koncepcji "Imperium Brytyjskiego", który spędził drugą połowę życia na próbie odszyfrowania kodu, który nazywał "językiem aniołów". Ze słów Moore`a można wywnioskować iż ma dystans do swojego dziwnego hobby, jednak jego subiektywne doświadczenia, do których zalicza rozmowę z bogiem Merkurym (sic!) sprawiają, że wciąż praktykuje. Większość tych studiów to czytanie książek poświęconych systemowi wierzeń i praktyk, zwanych kabałą, ale raz na 3 miesiące wyglądający jak Yeti genialnyscenarzysta wraz ze swoimi znajomymi odprawia rytuały w czasie których rozmawia z bogami i jak sam mówi, nawet jeśli są oni tylko wytworem jego wyobraźni, to wspaniałe doświadczenie.

Za swoje osiągnięcia Alan Moore otrzymał m. in. British Eagle Awards for Best Comics Writer (1982 i 1983), Internation Horror Guild Award (1995), Hugo Award (1988 za komiks Watchmen. Po raz pierwszy ta prestiżowa nagroda w dziedzinie fantastyki została przyznana opowieści obrazkowej), Locus Poll Award (1988), Bram Stoker Award (2000).

Natomiast, dlaczego Departament Stanu USA zakazał Moore`owi wstępu na teren Stanów Zjednoczonych pozostaje tajemnicą...

BIBLIOGRAFIA KOMIKSOWA:

  • A1 #1-4
  • A1 True Life Bikini Confidential
  • A Small Killing
  • A.A.R.G.H!
  • Action Comics #583
  • Alan Moore's Awesome Adventures #1
  • Alan Moore's Awesome Universe Handbook
  • Alan Moores Glory #0, 1
  • Alan Moores Glory Preview
  • Alan Moore's Shocking Futures
  • Alan Moore's Songbook
  • Alan Moore's Twisted Times
  • American Flagg #21-27
  • American Splendor #15
  • America's Best Comics Preview
  • Americas Best Comics Sketchbook
  • Anything Goes #2
  • Awesome Holiday Special #1
  • Awesome Preview
  • Axel Pressbutton #2
  • The Ballad of Halo Jones #1-12
  • The Ballad of Halo Jones, Volumes #1-3
  • The Ballad of Halo Jones Vol. 1 TPB
  • Batman Annual #11
  • Batman Annual 1985 (U.K. ed.)
  • Batman: The Killing Joke
  • The Best Comics Of The Decade 1980-90, Volume 1
  • The Best of 2000 A.D. # 6-8, 17-19, 40, 42, 65, 66
  • The Best of Negative Burn: Year One
  • Big Numbers #1 & 2
  • The Birth Caul
  • Brought To Light
  • Captain Britain TPB
  • Cerebus #124
  • Classic Star Wars: Devilworlds #1 & 2
  • The Complete Ballad of Halo Jones
  • The Complete Bojeffries Saga
  • Critters #23
  • Cyber Crush #14
  • Dalgoda #8
  • DC Comics Presents #85
  • DC Sampler #2
  • Deathblow: Byblows #1-3
  • Detective Comics #549 & 550
  • Doctor Who #14-15
  • Doctor Who Weekly #35-38, 40-43
  • Doctor Who Monthly #47, 51, 57
  • D.R. & Quinch's Totally Awesome Guide To Life
  • Eagle #3, 12
  • Epic Illustrated #34
  • Essential Vertigo: Swamp Thing #1-24
  • Ex-Directory, The Secret Files of Bryan Talbot #1
  • Fire From Heaven #1 & 2
  • Flesh & Bones #1-4
  • Food For Thought
  • Frantic Winter Special 1979
  • >From Hell #1-10
  • >From Hell: Dance of the Gull Catchers
  • >From Hell Hardcover Edition
  • >From Hell TPB
  • Glory #0
  • The Greatest Superman Stories Ever Told
  • Green Lantern #188
  • Hate #30
  • Heartbreak Hotel #1 & 3
  • Hero Premiere Edition #6
  • Heroes For Hope starring the X-Men #1
  • Honk #2 & 4
  • Images of Omaha #2
  • It's Dark In London
  • Judge Dredd Classics #74
  • Judgment Day: Aftermath
  • Judgment Day Alpha
  • Judgment Day Omega
  • Judgment Day: Final Judgment
  • Judgment Day Sourcebook
  • Knockabout Trial Special 1984
  • The League of Extraordinary Gentlemen, Vol. 1 #1-6
  • The League of Extraordinary Gentlemen, Vol. 2 #1
  • The League of Extraordinary Gentlemen: Bumper Compendium Ed. #1
  • The League of Extraordinary Gentlemen: Bumper Compendium Ed. #2
  • The League of Extraordinary Gentlemen Hardcover Edition
  • Lost Girls, Book 1 & 2
  • Mad Dog #10
  • Marvel Superheroes #387 & 388, 391-395
  • Marvelman Special #1
  • Maxwell The Magic Cat #1-4
  • The Maxx #21
  • Meat Cake #9
  • The Mighty World of Marvel #7-13
  • Millenium Edtion Swamp Thing #21
  • Millenium Edition Watchmen #1
  • Miracleman Miracleman #1-7, 9-16
  • Miracleman, Book 1: A Dream Of Flying TPB
  • Miracleman, Book 2: The Red King Syndrome TPB
  • Miracleman, Book 3: Olympus TPB
  • Miracleman Special 3-D #1
  • Mister Monster #3
  • Mister Monster's Girl Friday #1, 3
  • Mr. Monster: His Books of Forbidden Knowledge
  • 1963 #1-6
  • Negative Burn #9-14, 16-18, 25, 26, 28, 35, 37
  • Nightmare Theatre #4
  • The Omega Men #26 & 27
  • Outrageous Tales From The Old Testament
  • Promethea #1-21
  • Promethea Book One Hardcover Edition
  • Promethea Book One TPB
  • Promethea Book Two Hardcover Edition
  • Puma Blues #20
  • Raw #3, Volume 2
  • Real War Stories #1
  • Rip Off Comics #8
  • Rogue Trooper #47 (Fleetway/Quality)
  • Rogue Trooper #7 (Quality)
  • 666: Mark of the Beast #12-14
  • Saga of the Swamp Thing #20-32
  • Saga of the Swamp Thing TPB
  • Sam Slade, RoboHunter #6
  • Scream #1 Secret Origins #10
  • Seven Deadly Sins
  • Shadowhawks of Legend
  • Skizz
  • Skizz: First Encounter #1-3
  • Slow Death #11
  • Snakes & Ladders
  • Souriez!
  • Spawn #8, 37
  • Spawn: Blood Feud #1-4
  • Spawn Book Two
  • Spawn/ WildC.A.T.s #1-4
  • The Spellbinders #7
  • The Spirit: The New Adventures #1,3
  • Splat #2
  • Star Wars: The Empire Strikes Back Monthly #151, 154-156, 159
  • Star Wars Summer Special 1983
  • Strontium Dog #1 (Quality)
  • Strontium Dog #1 (Eagle)
  • Strontium Dog Special #1
  • The Super Heroes Annual (UK ed.)
  • Superman #423
  • Superman Annual #11
  • Superman Annual 1984, 1985
  • Superman: The Man of Tomorrow
  • Superman: Whatever Happened to the Man of Tomorrow?
  • Supreme #41-51, 52A, 52B, 53, 54-56
  • Supreme: The Return #1-6
  • Swamp Thing #33-61, 63, 64
  • Swamp Thing, Volumes #1-11 (Titan)
  • Swamp Thing Annual #2
  • Swamp Thing: Love & Death TPB
  • Swamp Thing Vol 4 A Murder Of Crows TPB
  • 2000 A.D. #170, 177, 189, 190, 203, 209, 214, 217, 219, 234, 237, 238, 240, 242, 245-247, 249, 251-254, 257, 265, 267-273, 278, 282-285, 291, 299, 308-330, 332, 350-359, 363-367, 376-385, 405-415, 451-466, 500
  • 2000 A.D. Annual 1982-85
  • 2000 A.D. Monthly#1-5 (mini-series)
  • 2000 A.D. Monthly #1-8, 12, 13
  • 2000 A.D. Sci-Fi Special 1980
  • 2000 A.D. Summer Special 1980, 1985
  • 2000 A.D. Winter Special #1
  • Taboo #1-7
  • Tales of the Green Lantern Corps Annuals #2 & 3
  • Time Twisters #1-4, 6-9, 14, 21
  • Tom Strong #1-16
  • Tom Strong Book One Hardcover Edition
  • Tom Strong Book One TPB
  • Tom Strong Book Two Hardcover Edition
  • Tom Strong's Terrific Tales #1-3
  • Tomorrow Stories #1-11
  • Tomorrow Stories Book One Hardcover Edition
  • Top Ten #1-12
  • Top Ten Book One Hardcover Edition
  • Top Ten Book One TPB
  • Unknown Quantities
  • V For Vendetta #1-10
  • V For Vendetta TPB
  • Vampirella/Dracula: The Centennial
  • Vampirella/Dracula & Pantha Showcase #1
  • The Very Best of Doctor Who Special
  • Vigilante #17 & 18
  • Violator #1-3
  • Violator Vs. Badrock #1-4
  • Violent Cases
  • Voodoo #1-4
  • Voodoo: Dancing in the Dark TPB
  • Warchild #1, Volume 2
  • Warrior #1-26
  • Watchmen #1-12
  • Watchmen TPB
  • Watchmen Hardcover Edition
  • WildC.A.T.s #21-34
  • WildC.A.T.s: Homecoming TPB
  • WildStorm Spotlight #1
  • The Worm
  • X-MEN Archives featuring Captain Britain #2-7
  • Youngblood #1 & 2

Przy tworzeniu tego artykułu korzystałem z wywiadów z Alanem Moorem w czasopiśmie "Wizard" z lipca 1999 i lipca 2002 oraz materiałów ze strony http://www.alanmoorefansite.com


Bibliografia:

Komiksy:



blog comments powered by Disqus