Will Eisner

Autor: Jarek Obważanek
Ur.: 6 marca 1917 , Nowy Jork / USA
Zm.: 3 stycznia 2005
zdjęcie

3 stycznia 2005 roku zmarł w wieku 87 lat Will Eisner, legenda i innowator amerykańskiego komiksu. Rysownik odszedł po przeprowadzonej w ubiegłym tygodniu operacji serca. Komiksy tworzył ponad 60 lat. Karierę rozpoczął od nowatorskich komiksów prasowych, by potem zająć się nowelami graficznymi, które tworzył aż do śmierci. Jego ostatni komiks, The Plot, wyda wiosną W.W. Norton. Will Eisner urodził się w 1917 roku w Nowym Jorku jako syn żydowskich imigrantów. Dorastanie wśród brooklyńskich kamienic stało się inspiracją dla wielu jego prac. Swoje artystyczne zainteresowania rozwinął w liceum i to w szkolnej gazetce pojawiła się jego pierwsza praca. Jednak za jego faktyczny debiut uznaje się publikacje w magazynie "WOW What a Magazine!" w 1936 roku. Po szybkim upadku pisma Eisner założył spółkę z przyjacielem Jerrym Igerem i tak powstało studio Eisner-Iger. Studio było istną fabryką komiksową, tłukącą paski o różnorodnej tematyce z nadzieją umieszczenia ich w amerykańskich gazetach. Założyciele studia zatrudnili wielu młodych artystów, którzy później zapracowali na własne legendy - między innymi Boba Kane'a i Jacka Kirby. Jednym z najdłuższych seriali stworzonych wówczas przez Eisnera był Hawks of the Seas, morska historia przygodowa. W 1939 Eisner opuścił studio i dołączył do Quality Comics Group, by produkować 16-stronicowy dodatek gazetowy. Dla tego dodatku stworzył swego najsławniejszego bohatera, Spirita. Uruchomienie "Comic Book Section" dla Quality dało Eisnerowi możliwość dotarcia do szerszej publiczności w całym kraju. Dodatek zawierał trzy cztero-kolorowe pozycje wymyślone przez Eisnera. Sam pisał i rysował główny komiks, opowieść detektywistyczną The Spirit. Historia zamaskowanego detektywa, który broni Central City przed kryminalistami samymi pięściami, przebiegłością i niewiarygodną tolerancją dla kary szybko stała się najpopularniejszą pozycją dodatku, który został przemianowany na "The Spirit Section" i stał się dla Eisnera terenem doświadczalnym dla jednych z najbardziej nowatorskich prac w gatunku. Nawet w tych wczesnych historiach kinowe ujęcia, nastrojowe efekty świetlne i twórcze techniki opowiadania historii wyróżniały Spirita. Eisner musiał przerwać prace nad serią w 1942 roku, gdy został wcielony do armii. Wojsko wykorzystało jego talenty ilustratorskie - został zaangażowany do produkcji plakatów, ilustracji oraz pasków edukujących i bawiących żołnierzy. Po wojnie Eisner powrócił do mocno nadwątlonego Spirita, który podczas jego nieobecności przeszedł w znacznie mniej uzdolnione ręce. Wspomagany przez innych rysowników Eisner kontynuował serial do 1952 roku. Nigdy nie przywiązując się do ram narzucanych przez tematykę detektywistyczną, autor używał Spirita do tworzenia różnorodnych opowieści, od prostych historyjek o zwykłych ludziach do dzikich odjazdów graniczących z science fiction. W tym czasie Eisner podejmował próby stworzenia kilku innych projektów gazetowych lub zeszytowych, ale żaden z nich się nie przyjął, chociaż część materiału trafiła ostatecznie do Spirita. Jeszcze w trakcie prac nad tą serią Eisner założył firmę plastyczną American Visual Corporation, która zajmowała się tworzeniem komiksów i ilustracji przeznaczonych do celów edukacyjnych i komercyjnych. Szybko ta praca zaczęła Eisnerowi zajmować większość czasu i porzucił Spirita na rzecz bardziej dochodowych zajęć, którymi parał się do końca lat 70. W połowie lat 60. kilka artykułów rozbudziło zainteresowanie Spiritem. Komiksy zaczęto przedrukowywać w różnych formach, co trwa po dziś dzień. Zmuszono Eisnera do stworzenia niewielkiej ilości nowych przygód detektywa, ale pomimo nasilających się nalegań fanów, Eisner nie chciał powracać do tego, co uważał za bohaterskie fantazje swej młodości. Szukając dojrzalszej formy komiksowego wyrazu Eisner poświęcił dwa lata na stworzenie czterech krótkich historii, które trafiły do albumu A Contract With God, pierwotnie opublikowanego przez Baronet Books w 1978 roku. Książką tą, z jej bronxowymi czynszówkami z lat 30. i realistycznymi opowieściami z morałem, Eisner powrócił do swoich korzeni i odkrył nowy potencjał dla komiksowej formy - nowelę graficzną. Po A Contract With God stworzył serię albumów wydanych przez alternatywnego edytora Kitchen Sink Press. Tematyką półbiograficzną (The Dreamer and To the Heart of the Storm), błyskotliwymi obserwacjami współczesnego życia (The Building and Invisible People) czy przypowieściami science fiction (Life on Another Planet) Eisner pomógł wyrwać się komiksowi z dziecinnego getta superbohaterów i zabawnych książeczek. Poza tworzeniem komiksów uczył rysunku ilustracyjnego w School of Visual Arts w Nowym Jorku, opracował też dwie książki opisujące proces twórczy: Comics and Sequential Art i Graphic Storytelling. Każdego roku przewodził prestiżowym Nagrodom Eisnera, ustanowionym w 1988 i wręczanym podczas Comic-Con International w San Diego. Do inspiracji pracami Eisnera przyznają się twórcy z wszystkich zakątków komiksowego gatunku, a jego wpływ jest równie szeroko widoczny.


Role w filmach:




blog comments powered by Disqus