Bond czasu przyszłego - recenzja komiksu "Dallas Barr"

Autor: Hubert Kuberski
28 września 2007

Kolejny tom ukazujący się w egmontowskiej kolekcji Plansze Europy to komiks Dallas Barr autorstwa amerykańskiego scenarzysty Joego Haldemana i flamandzkiego rysownika Marvano. Obaj twórcy są znani w Polsce z dwóch cykli s-f Wieczna wojna i Wieczna wolność. W obecnym ekskluzywnym wydaniu (niski nakład przyczynia się do wysokiej ceny 336-stronicowej edycji) znalazło się 7 tomów opublikowanych we francuskim Editions du Lombard.

Komiks opowiada o losach tytułowego agenta do zadań specjalnych, który wykonuje niebezpieczne zlecenia w drugiej połowie XXI wieku. Działający w przyszłości super-agent Barr, to przypadek równie wygimnastykowany, co pozbawiony śladów upływu czasu na twarzy, jak Bond. Ale bohater przyszłości uzyskuje ten efekt dzięki kuracji przedłużającej życie. Może tego dokonać tylko dzięki z pozoru niewykonalnym zadaniom, które pozwalają mu zdobyć pieniądze na kolejne terapie odmładzające. Jako 135-letni "młodzian" reklamuje wizjonerskie prezerwatywy Airskins, "skutecznie zabezpieczające przez wirusem AIDS-X". Ten wirus to nie jedyne zaskoczenie dla czytelników podziwiających schludne rysunki futurystycznego świata.

Dość szybko okazuje się, że głównym zleceniodawcą Barra jest jego bliski przyjaciel i genialny lekarz zarazem, Julius Stileman. Wyjątkowość swą podkreśla tytułem lorda, co oddaje charakter jego odkrycia wspomnianego procesu przedłużania życia. Ale jedynie bogatym oferuje skuteczną kurację przedłużającą egzystencję na Ziemi, zamieszkiwanej przez 11 miliardów ludzi. Zabieg kosztuje (bagatela!) milion dolarów i musi być powtarzany, co 10 lat. Co gorsza, najbogatsi muszą oddać całość swych aktywów i poddać się dodatkowym rygorom na wypadek oszustw. Stilman wymyśla, że jego pacjenci są nieśmiertelni, dopóki wystarczy im pieniędzy i nie czyni wyjątków dla nikogo.

Dallas Barr to skomplikowana konstrukcja wielowątkowa, bazującą na historii przyjaźni, datującej się z czasów walk w delcie Mekongu. Opowieść o demiurgu, eks-hipisie Stilemanie i nadskutecznym Barrze uświadamia zdumiewające woltyżerki wolt w walkach politycznych świata przyszłości. Autorzy pokazują rozwijający się podbój Marsa za pomocą stacji kosmicznych, androidów. Swojskiej Ziemi, rządzonej przez mocarstwa zostaje przeciwstawiony Księżyc, będący całkowitym zaprzeczeniem porządków ziemskich. Zaprezentowana w Dallas Barr skala skorumpowania świata końca obecnego wieku mogłaby zaskoczyć nawet współczesnych agentów CBA. Są to jednak całkiem możliwe rozwiązania, gdyż biedzie i przewrotom politycznym w biednych częściach świata zostało w komiksie przeciwstawione życie w luksusie nielicznej grupy decydentów z wysokorozwiniętych części Planety Ziemi.

Rysunkami w Dallas Barr zajął się Marvano, który zdążył już przyzwyczaić czytelników do wysokiego poziomu swojej kreski, starannie odtwarzającej wizje przyszłości Haldemana. Podczas, gdy do założeń urbanistycznych nie można mieć zastrzeżeń, to w przypadku licznych militariów nieco zawodzi fantazja rysownika (będącego pod osobliwym wpływem swego przyjaciela + scenarzysty, pamiętającego koszmar walk w Wietnamie). Zarówno broń strzelecka, jak samoloty, okręty czy rakiety oddają stan rzeczy z końca lat 90. Wśród wizji Marvano pojawiają się też rodzime akcenty w postaci samolotu, przypominającego myśliwca F-18 z polskimi szachownicami (choć latamy jak Belgowie na F-16) oraz widoku stołecznego Pałacu Kultury i Nauki. Ponadto ze starszych (już nie istniejących) budynków możemy podziwiać panoramę Nowego Jorku z World Trade Center. Cóż, oryginalnie Dallas Barr był drukowany w latach 1996-2000 przez Dupuis.

Na korzyść komiksu pracuje atmosfera dzieła sprawdzona i ponownie zaproponowana przez Haldemana i Marvano. Obaj kolejny raz promują pacyfistyczne zasady ery hippisów. Antywojenne nastroje scenarzysty dają się wyczuwać na kartach powieści i komiksu. Jednak nie są proponowane w sposób nachalny, ale tak aby przekonać niezdecydowanych czytelników, skażonych duchem relatywizmu. Podobnie piękne kobiety narysowane przez Marvano pozwalają zapomnieć o bolączkach czasu obecnego.

Dallas Barr

Scenariusz: Joe Haldeman
Rysunek: Marvano
Kolor: Brunon Marchand
Wydawnictwo: Egmont
Rok wydania polskiego: 8/2007
Tytuł oryginalny: Dallas Barr
Wydawca oryginalny: Dupuis
Rok wydania oryginału: 1996-2005
Format: A4
Oprawa: twarda
Papier: kredowy
Druk: kolor
Dystrybucja: księgarnie, internet
ISBN-13: 9788323729181
Wydanie: I
Cena z okładki: 150 zł


blog comments powered by Disqus