Superbohaterstwo w baśniowej rzeczywistości – recenzja komiksu "Baśnie. Superdrużyna"

Autor: Mirosław Skrzydło
8 kwietnia 2016

www.gildia.pl
Baśnie - 16 - Superdrużyna.
Dostępność: 3-4 dni robocze
Cena: 48,90 zł 69,99 zł
dodaj do koszyka

W szesnastym tomie serii Baśnie, o jakże wymownie brzmiącym tytule – Superdrużyna, popularny scenarzysta Bill Willingham dokonuje zręcznej wolty fabularnej. Okazuje się, że do ostatecznego pokonania Pana Mrocznego, należy zwrócić się w stronę komiksu superbohaterskiego. Witajcie w świecie, w którym nawet najbardziej niedorzeczna idea ma swoje rozsądne uzasadnienie.

Wydawało się, że starcie potężnej wiedźmy Kampanuli z diabolicznym adwersarzem definitywnie doprowadzi do unicestwienia psychopatycznego mordercy. Przedwcześnie Baśniowcy uwierzyli w swe spektakularne zwycięstwo – Pan Mroczny odrodził się niczym feniks z popiołów, wypędzając ich z bezpiecznej dotąd Farmy. Pokonani bohaterowie znaleźli schronienie we władanej przez Muchołapa Przystani, królestwie znajdującym się w Stronach Rodzinnych. Nie mają zbyt wiele czasu na odpoczynek, regenerację sił i obmyślenie nowej strategii walki – demon skrupulatnie kruszy magiczne bariery stworzone przez pociesznego żabiego władcę.

Kto by pomyślał, że autorem rewolucyjnego planu będzie łebski Piniokio – jedna z najbardziej wyrazistych postaci, wprowadzająca do serii sporo humoru i groteski. Syn zdradzieckiego Dżepetta postanawia stworzyć tytułową superdrużynę, stylizowaną na popularnych grupach herosów – X-menach czy Strażnikach Galaktyki. Dobór wojowników wydaje się przypadkowy, choć zgodny z tradycją tego typu opowieści. Muszą się w niej znaleźć: prawdziwy twardziel (Zły Wilk), piękna dziewczyna w przyciasnym stroju (wiedźma Ozma), wyszczekane zwierzę (borsuk Stinky), mechaniczna istota (Muchołap w potężnej zbroi) czy niewielka postać o wielkiej mocy (Calineczka). Pomoc przyjdzie natomiast z nieoczekiwanej strony – końcowe starcie z Panem Mrocznym okaże się widowiskowe, a zarazem wyjątkowo perfidne.

Oprócz głównej opowieści w albumie znajdują się dwie fascynujące nowele. Otwierająca recenzowany wolumin historia (Wzlot) ukazuje dalsze perypetie Bufkina – przemawiającej ludzkim głosem latającej małpki. Charyzmatyczny bohater został uwięziony w biurach dyrekcji Baśniogrodu. W czternastym tomie (Wiedźmy) udanie rozprawił się z demoniczną Babą-Jagą i potężnym Dżinem. Za namową magicznego lustra decyduje się odnaleźć wyjście z labiryntowego pomieszczenia. Po drodze spotka mnóstwo fantasmagorycznych postaci (vide: mechaniczne kreatury, Drewniany Koń, Jack Dyniogłowy), a opowieść należy uznać za luźną wersję Czarnoksiężnika z Krainy Oz L. Franka Bauma. Dodatkowo amerykański scenarzysta serwuje nam przewrotną nowelę Chodząca piękność, czyli całkiem interesującą trawestację Śpiącej Królewny.    

Ponownie z wybornej strony prezentują się grafiki Marka Buckinghama. Artysta oryginalnie, na całostronicowych planszach, zilustrował decydującą konfrontację z Panem Mrocznym. Bezbłędnie wypadają superbohaterskie wcielenia Baśniowców – stroje Ozmy, Bigby’ego czy Stinky’ego, sprawiają, że Baśniowcy przypominają znanych komiksowych herosów. Równie wzorowo został narysowany Pan Północy, kowal Weyland, a przede wszystkim przeklęty demon. W niniejszym albumie na wyróżnienie zasługują także zjawiskowe kadry autorstwa Erica Shanowera, który bardzo dobrzy odnalazł się w baśniowej rzeczywistości (Wzlot) oraz rysunki Terry’ego Moore’a. Dodatkowe plusy należą się żywej kolorystyce, wyśmienitym okładkom João Ruasa i dynamice starć z Panem Mrocznym.

Superdrużyna to kapitalny przykład żonglerki baśniową konwencją, do której (w tym przypadku) Willingham dorzuca ograny superbohaterski mit. Komiks pełen jest żartów słownych i sytuacyjnych, głównie zogniskowanych wokół Piniokia. Wystarczy przywołać jego dostojny wizerunek, wzorowany na postaci Profesora Xaviera czy wybór ekipy herosów (rozmowa z Roszpunką), aby pogratulować scenarzyście Baśni kunsztu i wyczucia.

Po lekturze rzeczonego dzieła, można śmiało powiedzieć, że seria dawno nie prezentowała się tak fantastycznie. Oby tak dalej!

Ocena: 9/10

Baśnie - 16 - Superdrużyna

Scenariusz: Bill Willingham
Rysunek: Mark Buckingham
Tłumaczenie: Krzysztof Uliszewski
Wydawnictwo: Egmont
Rok wydania polskiego: 1/2016
Tytuł oryginalny: Fables: Super Team
Wydawca oryginalny: DC Comics - Vertigo
Rok wydania oryginału: 2011
Liczba stron: 160
Format: 170x260 mm
Oprawa: miękka
Papier: offsetowy
Druk: kolor
Dystrybucja: księgarnie, internet
ISBN-13: 9788328116146
Wydanie: I
Cena z okładki: 69,99 zł

Podyskutuj na forum!



blog comments powered by Disqus