Ghost in the Shell - 1 - (wyd. II)

okładka
www.gildia.pl
Ghost in the Shell - 1 - (wyd. II).
Dostępność: 1 tydzień
Cena: 54,60 zł
dodaj do koszyka
Scenariusz: Masamune Shirow
Rysunek: Masamune Shirow
Tłumaczenie: Rafał "Kabura" Rzepka

"Powiększony 50 tysięcy razy neurochip typu rozrostowego, który został stworzony w tzw. miasteczku naukowym Harima w 1998 roku. Z powodu przerostu, komórki zaczynają obumierać - na całej przestrzeni układu widoczne są pęknięcia włókien nerwowych. Aksony sięgają aż po terminale zbudowane między innymi z pochodnej polistyrenu pokrytego galaktozą i oplatają cieniutką błonę, na którą owe terminale zostały nadrukowane. W tym samym miesiącu, w którym stworzono neurochip, medycyna wykorzystująca mikromaszyny w "cyber-mózgach wspomagających" oraz ogromny kapitał z mediami na czele, połączyły się w sieć. Spowodowało to koncentrowanie się technologii cyber-mózgów na urządzeniach opartych na mikromaszynach - w roku 2028 neurochipy znajdują szerokie zastosowanie w dziedzinach sztucznej inteligencji (SI) oraz robotyki. Dlaczego właśnie teraz wyciągamy sprawę zasobów krzemu?

Nawodna metropolia Newport City w prefekturze Shinhama.
2029.03.05"

Takim wstępem rozpoczyna się jeden z najbardziej znanych komiksów japońskich lat 90., Ghost in the Shell, Masamune Shirow. Był on, a w zasadzie jego filmowa adaptacja o tym samym tytule (polski tytuł: Duch w pancerzu, emisja: Canal Plus, reż. Mamoru Oshii), koniem pociągowym dla mangi w krajach Zachodnich. Autor wykorzystał w swojej pracy wcześniejsze doświadczenia. Uważny czytelnik dostrzeże w Kokaku Kidotai (japoński tytuł) rozwinięcie wątków chociażby z Appleseeda, w którym równie istotną rolę odgrywało tło społeczno-polityczne rozgrywających się wydarzeń. To konflikty polityczne determinują zachowania głównych bohaterów (Motoko "Major" Kusanagi i Bato). Shirow umieszcza fabułę po dwóch kolejnych wojnach światowych (III i IV), kiedy to twory państwowe z Azji, pod przywództwem Japonii, odgrywają kluczową, globalną rolę. Aby utrzymać istniejący reżim polityczny potrzebne są elitarne oddziały policyjne, nazywane "Shell". Do ich zadań należy walka z grupami terrorystów i wszelakimi zagrożeniami wewnętrznymi. Większość członków "Shella" posiada zaimplementowane neurochipy opracowane w 1998 roku przez Harima Science City, znacznie poszerzające ich zwykłe, 'ludzkie' umiejętności.

Komiks Ghost in the Shell ukazywał się w formie serii luźnych epizodów w "Pirate Edition", magazynie wydawnictwa Kodansha w latach 1989-1990. Kolorowych trzydzieści sześć stron powstało specjalnie dla wydawnictwa książkowego, stając się niejako łącznikiem pomiędzy kolejnymi wydarzeniami. Wbrew temu, co pokazał Mamoru Oshii w swojej adaptacji filmowej, komiks nie przedstawia aż tak ponurej wersji zdarzeń i wyraźnie widać jego ukierunkowanie na młodzieżową widownię.

Pozycja obowiązkowa dla każdego fana japońskiej pop kultury, zaś cała reszta powinna się przy Ghost in the Shell doskonale bawić.

Wydawnictwo: JPF - Japonica Polonica Fantastica
12/2003
Wydawca oryginalny: Kodansha Ltd.
Rok wydania oryginału: 1991
Liczba stron: 346
Format: 145x205 mm
Oprawa: miękka z obwolutą
Papier: matowy
Druk: cz.-b. + kolor
ISBN: 83-88803-95-6
Wydanie: II
Cena z okładki: 40 zł


Inne komiksy z serii:

Podyskutuj o tym komiksie na forum!


blog comments powered by Disqus