Recenzja katalogu wystawy konkursowej MFKiG 2013 "Prawdy i mity o obrocie bezgotówkowym"

Autor: Michał Misztal
16 grudnia 2013

„Nie od dziś wiadomo, że komiks jest dobrym i efektywnym narzędziem edukacyjnym”, czytamy we wstępie do katalogu wystawy konkursowej 24. Międzynarodowego Festiwalu Komiksu i Gier w Łodzi. W tym samym akapicie znalazło się również zdanie: „Dlatego nie wahaliśmy się ani przez moment, gdy pojawiła się możliwość zorganizowania, z Narodowym Bankiem Polskim jako partnerem, konkursu na krótką formę komiksową”. Domyślam się, że taka możliwość była dla organizatorów Festiwalu czymś opłacalnym, a ja, jako jego uczestnik, pewnie powinienem być wdzięczny za to, jak dzięki tej współpracy wyglądało tegoroczne MFK. I jestem. Tak naprawdę nie wiem, jak prezentuje się strona finansowa całego przedsięwzięcia oraz jak prezentowałby się niedawny Festiwal bez partnera w postaci Narodowego Banku Polskiego. Brak wdzięczności mógłby być w tym wypadku nie do końca uzasadniony. Kiedy jednak przychodzi do lektury i oceny tegorocznego katalogu wystawy konkursowej, niestety nie wygląda to najlepiej.

Czytając edycje katalogu Międzynarodowego Festiwalu Komiksu i Gier z poprzednich lat za każdym razem czułem się podobnie: doceniałem talent i umiejętności autorów biorących udział w konkursie i po przeczytaniu całości byłem usatysfakcjonowany. Jeśli chodzi o komiksowe krótkie formy, prawie nigdy nie udaje mi się zachować ich w pamięci na dłużej, ale jest to związane wyłącznie ze mną, niezależne od ich poziomu. Nie przypominam sobie, żeby podobny zbiór zdołał mnie zirytować, zresztą irytacja to uczucie nie towarzyszące mi w czasie czytania komiksów zbyt często. W przypadku tego katalogu było jednak inaczej. Nie wiem, jak mogłoby tak nie być, skoro zapoznawaniu się z pracami konkursowymi co kilka stron towarzyszyły wypowiedzi takie jak „Banany korzystnie wpływają na jasność umysłu. Może jakby jadł pan więcej bananów, łatwiej by było panu przekonać się do obrotu bezgotówkowego”. Sporo zamieszczonych tu komiksów próbuje mnie do czegoś przekonać, a ich bohaterowie zdają się nie mieć innych potrzeb niż nawracanie na karty płatnicze i przelewy, ewentualnie są zacofanymi ludźmi nadal trzymającymi pieniądze pod materacem. Ci ostatni najczęściej szybko przekonują się, że to najgorszy wybór. Katalog jest pełny tekstów z rodzaju: „Kartą rozliczasz wszystko szybko i dokładnie/Wszystko jest co do grosza rozliczone sprawnie/Ja od dawna korzystam, nie narzekam, chwalę/Zachęcam, polecam i robię reklamę”. Tak właśnie się czułem czytając „Prawdy i mity o obrocie bezgotówkowym”: jakbym dostał maraton reklam, co z tego, że w formie komiksów.

Zdarzają się krótkie formy odbiegające od tego schematu, jednak większość i tak nie spełnia oczekiwań. Co ciekawe, we wcześniejszych katalogach nie raz pojawiały się te same nazwiska. Ci sami autorzy potrafili zrobić lepsze historie obrazkowe. Tym razem nie przygotowali komiksów, które chcieli przygotować, ale takie, do napisania których zmusił ich narzucony temat. Czasami takie podejście wychodzi na dobre autorom i czytelnikom, jednak tym razem twórcy zamiast w kreatywny sposób dopasować się do tematu, zdają się pod nim uginać. To prawda, że nie wszyscy po kolei napisali opowieści schematyczne, ale ogólne wrażenie pozostające w pamięci po lekturze potwierdza, że są to raczej wyjątki od reguły. Prawdę mówiąc, te lepsze, nie straszące nachalną indoktrynacją komiksy (choćby zwycięska Prawdziwa historia Syzyfa Jana Mazura i Unki Odyi czy Bicie serca Dennisa Wojdy i Sebastiana Skrobola) wypadają dobrze także dzięki temu, że znalazły się na tle licznych gorszych krótkich form, przy których naprawdę zdarzało mi się załamywać ręce. Pozostaje oglądanie jak zwykle cieszącej oko szaty graficznej, bo akurat pod tym względem w antologii znalazło się o wiele więcej opowieści zasługujących na pochwałę. Szkoda, że to za mało, żeby uratować odbiór całości.

Mam wrażenie, że tegoroczny katalog wystawy konkursowej to zbiór, w którym Narodowy Bank Polski próbuje mnie do czegoś przekonać. Robi to za pośrednictwem organizatorów Festiwalu oraz, niestety, twórców, którzy chcąc mieć szansę na zwycięstwo, niejednokrotnie musieli robić coś, do czego nie byli zdecydowanie przekonani. Twórców, którzy w innych okolicznościach zrobiliby o wiele ciekawsze komiksy. Już nieraz udowadniali, że potrafią. Tym razem ich bohaterowie mówią głównie o tym, jak złe jest chowanie gotówki w domu i jak ekscytująca jest możliwość założenia konta i posiadania karty bankomatowej. Niestety, zwykle nie wyszły z tego ekscytujące komiksy i mam nadzieję, że w przyszłym roku, niezależnie od rodzaju sponsora wspierającego Festiwal, organizatorzy zrezygnują z narzucania scenarzystom tematu ich krótkich form. Weźcie do ręki katalog i sprawdźcie sami, czy wyszło to na dobre poziomowi konkursu. Moim zdaniem wręcz przeciwnie.

Katalog wystawy konkursowej MFK - 2013: Prawdy i mity o obrocie bezgotówkowym. Konkurs na krótką formę komiksową

Wydawnictwo: Stowarzyszenie Twórców "Contur"
Rok wydania polskiego: 10/2013
Liczba stron: 136
Format: B5
Oprawa: miękka
Druk: kolor
Dystrybucja: księgarnie, internet
ISBN-13: 9788393302178
Wydanie: I
Cena z okładki: 15 zł


blog comments powered by Disqus