Czapki z głów! – recenzja "Katalogu wystawy konkursowej MFKiG 2014"

Autor: Mirosław Skrzydło
14 października 2014

Międzynarodowy Festiwal Komiksu i Gier, rokrocznie organizowany w Łodzi, jest uznawany za święto wszystkich miłośników sztuki komiksowej w naszym kraju. To właśnie z okazji tej imprezy zostaje wydanych najwięcej albumów polskich oraz zagranicznych twórców (w tym roku lista premier to około dziewięćdziesiąt tytułów), a od kilku lat zapraszani są na festiwal uznani i popularni artyści światowego formatu. Tegoroczna, jubileuszowa dwudziesta piąta odsłona MFKiG przyciągnęła tysiące osób, a jej gośćmi specjalnymi byli: Andreas, Alan Grant, Regis Loisel oraz Jean Van Hamme. Katalog wystawy konkursowej MFKiG 2014 stoi na wysokim poziomie, a kilka spośród zebranych w nim nowel prezentuje dużą wartość artystyczną. Które z opowieści przede wszystkim zasługują na gromkie brawa?

W recenzowanym albumie znajdziemy dwadzieścia cztery wyróżnione prace z ponad stu pięćdziesięciu nadesłanych na konkurs. Ponownie przewodniczącym jury został Wojciech Birek, a w trudnych obradach wspierali go, m. in.: Rafał Skarżycki, Karol Kalinowski i Marzena Sowa. Nobilitacją dla portalu Gildia.pl jest pojawienie się wśród jurorów niezastąpionego redaktora naczelnego, Jacka Gdańca. Katalog Wystawy... zadziwia różnorodnością tematyczną oraz graficzną poszczególnych historii. Dostajemy zarówno przerażające opowieści grozy, fantasmagorie najwyższych lotów, solidne historie obyczajowe oraz komiksy humorystyczne z elementami fantastyki. Słowem: dla każdego coś dobrego!

Kapitalnie wypadają nowele fantastyczne o onirycznym klimacie i nieco surrealistycznych bohaterach. Zdecydowanie najlepiej prezentuje sięw owej kategorii opowieść Papiernik Rocha Urbaniaka z niebanalną oprawągraficzną, pouczającym tekstem oraz oryginalnym protagonistą. Poszczególne, dopieszczone pod każdym względem kadry, mogłyby posłużyćjako pełnowymiarowe plakaty bądź widowiskowe pocztówki, a sama opowieść jest w klimatach cyklu Sandman Neila Gaimana. Miejmy nadzieję, że doczekamy się kiedyś kontynuacji owej noweli, może w formie dłuższego albumu, gdyż styl autora jest dopracowany praktycznie do perfekcji. Równie udanie wyglądają: niepokojąca Inversja Krystiana Żelazo oraz Czarny bez Kamili Kozłowskiej, w której grafikach widać sporą inspirację dziełami Tony'ego Sandovala. Ponownie wyróżnienie otrzymali dwaj uzdolnieni artyści, posiadający własną, niepowtarzalną manierę. Paweł Piechnik w noweli Kat i ofiara odsłania przed nami dramatyczne losy zaszczutego jelenia, natomiast Sebastian Skrobol w asyście równie dobrego scenarzysty, Dennisa Wojdy prezentuje kontynuację przygód szalonego naukowca i jego nieszczęsnych ofiar (GHOST KIDS the mask). Na słowa pochwały zasługuje również Magdalena Zwierzchowska ukazująca w noweli Gra makabryczną wizję anonimowego miasta.

Niektóre z uhonorowanych prac odwołująsiędo konkretnych epok historycznych i dzielnych podróżników przemierzających obce krainy. W Wyspach szczęśliwych Igora Myszkiewicza jesteśmy świadkami spotkania śmiałego konkwistadora z egzotyczną pięknością, a Zabić króla autorstwa Bartosza Sztybora (scenariusz), Piotra Rosnera (rysunki) i kolorysty Łukasza Pollera, przenosi nas do renesansowego królestwa w chwili egzekucji skazańca. Wieża Kamila Pietruczynika odsłania żywot rycerza poszukującego zbawienia, natomiast Zew scenarzysty Łukasza Piotrkowicza i ilustratora Krzysztofa Budziejewskiego opowiada o powstańcu uciekającym przed austriackimi żołnierza do gęstego lasu oraz jego późniejszym spotkaniu z tamtejszym bóstwem. Kapitalnie wypada nowela Pożegnanie z Afryką Tomasza Kontnego i jak zwykle bezbłędnego Marka Turka. Tamtejszy szaman wraz z potężnymi zwierzętami wymierza sprawiedliwość europejskiemu najeźdźcy, bezprawnie zasiedlającemu ich ziemię. Cieszą oko doskonałe grafiki twórcy NeST oraz ziemista kolorystyka.

Z pozostałych prac zebranych w rzeczonym albumie, warto zapoznać się z: Koniem Świata Grzegorza Janusza i Joanny Karpowicz, czyli nieszablonowym ujęciem czterech Jeźdźców Apokalipsy, osobistymi przemyśleniami na temat ojcostwa Dominika Szcześniaka (Sceny z życia), Otoito Sandry Grygier – nowelą w sam raz dla wielbicieli animacji Hayao Miyazakiego, a także krwistym pastiszem rycerskich eposów – Medykiem Antoniego Serkowskiego. Nostalgiczną nutę posiada historia Truskawkowe pola z wyjątkowo przemyślaną warstwą fabularną Roberta Popieleckiego i charakterystycznymi kadrami Marcina Podolca. Niebywale pomysłowo prezentuje się Shortseeing Mateusza Wiśniewskiego, z apetycznymi ilustracjami Leszka Wicherka, a Mury Jerycha ponownie Mateusza Wiśniewskiego i Krzysztofa Chalika to ciekawie przedstawiona wizja totalitarnego państwa zestawionego z anarchistyczną muzyką punkową. 

Katalog wystawowy z roku na rok prezentuje się coraz lepiej, co tylko podkreśla świetną jakość rodzimego komiksu. Zlekceważenie tej pozycji w natłoku innych premier, byłoby zwyczajnym niedopatrzeniem i zdyskredytowaniem polskich artystów, dobijających do światowej elity. Czapki z głów, dla wszystkich twórców, których opowieści znalazły sięw niniejszym przeglądzie. W pełni zasługują na wszelkie możliwe pochwały.

Ocena: 8,5/10

Katalog wystawy konkursowej MFK - 2014

Wydawnictwo: Stowarzyszenie Twórców "Contur"
Rok wydania polskiego: 10/2014
Cena z okładki: 25


blog comments powered by Disqus