Poszukiwanie stabilności - recenzja komiksu "Julia & Roem"

Autor: Aleksander Krukowski
10 stycznia 2012

www.gildia.pl
Julia & Roem.
Dostępność: 1-2 dni robocze
Cena: 55,90 zł 79,99 zł
dodaj do koszyka

Świat po Krwotoku nie jest taki sam. Stracił swą stabilność i określoność. To, co stałe, jest tylko skorupą pokrywającą wielką wodę. Chmury zdają się dziwnie organiczne, wszędzie wznoszą się piaskowe burze a zachód słońca oznacza całkowitą ciemność. Ludzkość po serii ekologicznych katastrof i kataklizmów wróciła do nomadycznego trybu życia. Brak wody pitnej i niedostatek żywności sprawia, że nieliczne oazy próbujące odbudowywać stosunki społeczne stają się niesamowicie podejrzliwe wobec obcych. A jednak w tym postapokaliptycznym świecie przyszłości powtórzyć się może historia rodem z XVI wieku.

Lawrence spotyka na pustyni Roema i jego przyjaciela Merkcia, którzy konają z pragnienia. Ratuje życie młodzieńców i wraz z nimi dociera do grupy ocalałych, wśród których jest Julia i Tybb. Roem i Julia zakochują się w sobie, lecz Merkci i Tybb popadają w śmiertelny konflikt. I chociaż bohaterowie zaczynają w swe wypowiedzi wplatać fragmenty z Romea i Julii, tylko Lawrence wydaje się dostrzegać analogię do dzieła Szekspira. Posiadając tę fatalną wiedzę, będzie się starał za wszelką cenę zmienić zakończenie. Lecz czy gorszy świat zasługuje na happy endy?

Rysunki Bilala dobrze oddają postapokaliptyczny klimat. Podłużne kadry, ułożone najczęściej w jedną, szeroką na całą stronę kolumnę odwzorowują rozciągłość pustkowia, bezkres przestrzeni i nieskończoność horyzontu. Szare tło z grubymi pastelowymi liniami przekazuje beznadziejność sytuacji, w jakiej ludzkość znalazła się po Krwotoku. Umieszczenie historii miłosnej w takich warunkach jest sprytnym posunięciem. O ile bohaterom Szekspira na drodze do spełnienia uczuć stają relacje społeczne, o tyle trudna miłość Roema i Julii przetrwać musi coś bardziej pierwotnego: samą naturę.

Szerokie kadry skracają komiks. 90 stron staje się jednorazową lekturą. Ten całościowy kontakt zbliża komiks do dramatu scenicznego, który także pisany jest z myślą o wystawieniu, odbiorze w całości.

Relacje między tekstem elżbietańskim i współczesnym przebiegają całkiem ciekawie. Zbieżność imion bohaterów i ich funkcji to jedno. Fabularne podobieństwa - drugie. I wreszcie trzecie: cytaty z pierwowzoru. A jednak komiks Bilala nie jest adaptacją Szekspira. To nie ta sama historia przeniesiona w inne czasy, jak film z Leonardo DiCaprio. Julia & Roem jest dalej posuniętą wariacją, w której dodane wątki i zupełnie zmienione tło nie dają dopatrywać się adaptacji. Co ciekawe, Lawrence, którego perspektywa jest najbliższa czytelnikowi, zdaje sobie sprawę z wtórności sytuacji. Zrzuca absurd powtórzenia na karb rodzącego się szaleństwa i dzięki temu status fikcji zostaje po raz kolejny podważony. Przechodzimy od Szekspira do Poego, gdy czytelnik nie jest pewien, jak dalece może ufać narratorowi.

Julia & Roem to dobry komiks. Dobrze narysowany i dobrze opowiedziany, otwierający się na różne odczytania, wchodzący w zajmujące gry intertekstualne. Pozostaje tylko niedosyt, ze względu na skromne rozmiary.

Mistrzowie Komiksu - Exclusive - 32 - Julia & Roem

Scenariusz: Enki Bilal
Rysunek: Enki Bilal
Tłumaczenie: Wojciech Birek
Wydawnictwo: Egmont
Rok wydania polskiego: 7/2011
Tytuł oryginalny: Julia & Roem
Liczba stron: 96
Format: 240x320 mm
Oprawa: twarda
Papier: kredowy
Druk: kolor
Dystrybucja: księgarnie, internet
ISBN-13: 9788323746126
Wydanie: I
Cena z okładki: 79,99 zł


blog comments powered by Disqus