"Mushishi" tom 5 - recenzja mangi Yuki Urushibary

Autor: Agata 'Aninreh' Włodarczyk
Korekta: Dagmara Trembicka-Brzozowska
6 października 2016

www.gildia.pl
Mushishi - 5.
Dostępność: 24h
Cena: 24,40 zł 34,90 zł
dodaj do koszyka

Zmienione życia

Nie każde spotkanie człowieka z mushi kończy się szczęśliwie – poprzednie tomy Mushishi Yuki Urushibary już nas o tym przekonały gorzko-słodkimi historiami z wędrownego życia Ginko. W piątej odsłonie tej cudownie spokojnej mangi odnajdziemy pięć kolejnych opowieści, w których ludzkie życia zostały nieodwracalnie zmienione.

Otwierający tom Morski chram jest jedną z bardziej przerażających jak dotąd historii w Mushishi – i to nie w sposób, jak straszą nas horrory czy thrillery. Na jednej z wysp archipelagu japońskiego ludzie wracają do życia, a dokładniej odradzają się. Jeśli tuż przed śmiercią popłyną do morskiego chramu w noc pełni księżyca, morze wyrzuci małe, tajemnicze kuleczki. Spożyte przez kobiety, zmienią się w dziecko – odrodzonego zmarłego. To, co odkrywa Ginko, jest jednocześnie zaskakujące i przerażające. Ta mała, japońska wyspa wydaje się rajem, oto bowiem na świecie istnieje miejsce, w którym można uratować bliskich, nigdy się z nimi nie rozstać, mieć drugą szansę. Ale co dzieje się z relacjami pomiędzy córką, która stała się matką dla swojej matki, a matką, która stała się córką swojej córki? Czy odrodzona jest wciąż tą samą osobą, co wcześniej? A może zupełnie inną? Nie ukrywajmy, pragnęlibyśmy, aby takie miejsce naprawdę istniało, ale czy dalibyśmy sobie radę z konsekwencjami – to już zupełnie inna historia. Możliwe, psychologiczne reperkusje dla całych społeczności są niewyobrażalne, ale i ten temat porusza Morski chram.

O dążeniu do tego, aby pomóc bliskim niezależnie od kosztów, opowiada również kolejna historia, Oko szczęścia, oko nieszczęścia – opowiedziana trochę inaczej niż dotychczas. Ginko spotyka niewidomą dziewczynę, snującą historie przy akompaniamencie biwy, tradycyjnego, wschodnioazjatyckiego instrumentu strunowego. Śpiewem również opowiada swoją historię, w której odzyskuje wzrok dzięki ubocznemu efektowi działania jednego z zamieszkujących świat mushi – cena jednak, którą przyjdzie za ten dar zapłacić, okaże się wysoka.

Mushi, bardziej niż ludzie, przywiązane są do pewnych miejsc, o czym przekonuje się zarówno malarz, bohater Ubioru okalającego górę, jak i Yahagi, mushishi z wioski mającej problem z trawą zarastającą wszystkie uprawne pola w Palnym ogniu. W pierwszej historii więcej znajdziemy jednak przestrogi, żeby nie zapominać o rodzinie czy miejscu, z którego się pochodzi, niż samych mushi. Wciąż jednak losy bohatera tego rozdziału są ściśle splątane z tymi tajemniczymi stworzeniami – tym razem jednak w sposób o wiele subtelniejszy. Druga z opowieści nie tylko pokazuje, jak wciąż niewiele ludzie wiedzą na temat magicznych stworzeń, z którymi dzielą ziemię, ale również – jak często podejmują zbyt pochopne decyzje. Urushibara po raz kolejny zestawia tutaj dwie różne postawy wobec mushi: współżycie na zasadach harmonii i zrozumienia oraz przedkładanie potrzeb ludzkich nad inne. Wydaje się, że większość spotkań Ginko z innymi ludźmi oraz różnymi mushi nastawione jest na to, aby właśnie zrozumieć otaczający świat, a nie nagiąć go do swoich potrzeb, jak postępuje wielu mushishi wspomnianych dotychczas na kartach mangi.

O tym, że można współegzystować z nimi w harmonii, choć nie bez skutków ubocznych, opowiada podsumowujący tom rozdział, Wąż świtu, w którym jedna z bohaterek, pod wpływem żywiącego się pamięcią mushi, zaczyna zapominać coraz więcej fragmentów ze swojej przeszłości. Ginko, choć bardzo chciałby pomóc – w tym wypadku nie może. Kobieta i jej syn muszą się zatem nauczyć, jak żyć i radzić sobie z tą przypadłością. Sama ta historia zresztą przypomina problemy, które dotykają również ludzi w pozamangowej rzeczywistości – zwłaszcza cierpiących na demencję czy Alzhaimera. Ten rozdział Mushishi można przeczytać również jako społeczny komentarz, co sprawia, że warto zwrócić większą uwagę również na tę historię.

Manga Yuki Urushibary wciąż pozostaje gorzko-słodki – opisuje rzeczywistość, w której ludzie zmagają się z problemami tak codziennymi, jak i tymi nadnaturalnymi. Zawarte w piątym tomie historie są bardziej gorzkie niż dotychczas, pokazują skomplikowane relacje nie tylko pomiędzy człowiekiem a mushi, ale również społeczne. Już wcześniej mangaka o nie zahaczała, ale dopiero teraz są one tak wyraźne i trudne do przeoczenia. Od strony językowej tłumaczenia jest średnio, wciąż niektóre wypowiedzi bohaterów są nieporadne, a miejscami wydają się dziwaczne. Pomimo jednak tych czasem męczących mankamentów, warto sięgnąć po Mushishi i zanurzyć się w wykreowany przez Urushibarę świat.

Mushishi - 5

Scenariusz: Yuki Urushibara
Rysunek: Yuki Urushibara
Wydawnictwo: Hanami
Rok wydania polskiego: 4/2016
Tytuł oryginalny: Mushishi
Format: 150x210 mm
Oprawa: miękka
Papier: offset
Druk: cz.-b.
Dystrybucja: księgarnie, internet
ISBN-13: 978-83-65520-04-3
Cena z okładki: 34.90 zł


blog comments powered by Disqus