Recenzja komiksu "Spider-Man (TM-Semic): (7/1994) Oko pumy"


Tej nocy nie wszyscy mieszkańcy Nowego Jorku mogą spać spokojnie... Są w tym mieście dwie niezwykłe postaci, którym koszmarna rzeczywistość nie pozwala zmrużyć oka. Petera Parkera, Człowieka - Pająka, dręczą ostatnie niepokojące wydarzeniami w jego życiu - życiu, które zdaje się coraz bardziej wymykać mu spod kontroli. W tym samym czasie jeden z jego wielu przeciwników, Thomas Fireheart zwany Pumą, przeżywa swój własny dramat - gdyż jego zwierzęca natura i moce zaczynają coraz silniej przejmować nad nim władzę. Ta dwójka udręczonych mężczyzn przyciąga uwagę tajemniczego indiańskiego czarownika, Czarnej Wrony, który wysyła ich obu na mistyczną wędrówkę, w czasie której dokonają oni wyborów mogących mieć dramatyczny wpływ naich całe życia...

Niepozorny Spider-Man 7/94 jest w moim przekonaniu jednym z bardziej interesujących komiksów wydanych przez wydawnictwo TM-Semic. Przedstawiono w nim bowiem polską wersję (oryginalnie opublikowanej w The Spectacular Spider-Man #191 - #193) znakomitej historii Oko Pumy.

Autora scenariusza do tej opowieści, J. M. DeMatteisa, żadnemu miłośnikowi przygód Spider-Mana przedstawiać nie trzeba. Scenarzysta ten jest autorem wielu bardzo interesujących komiksów z tym bohaterem - spod jego pióra wyszły m. in. Ostatnie łowy Kravena, uznawane za jedną z najlepszych historii kiedykolwiek napisanych o Spiderze. Również i w Oku Pumy DeMatteis pokazuje swoją klasę. W komiksie tym kreuje on niezwykle sugestywny nastrój niesamowitości i tajemnicy - praktycznie od pierwszej strony odczuwa się, iż nie jest to typowa przygoda Spidera, że tym razem w jego życie wmieszały się siły reprezentujące jakąś odmienną sferę istnienia, niemalże... święte. Oko Pumy jest historią przepełnioną magią, pociągającą w czytelniku za struny irracjonalnego, mitycznego myślenia i archetypów. Wędrówka, na jaką Czarna Wrona wysyła Spider-Mana i Pumę, jest czytelną metaforą, przypowieścią o samopoznaniu, poszukiwaniu ładu we wszechświecie oraz walce z ciemną stroną tkwiącą w każdym człowieku: bezrozumnym gniewem, szaleństwem... Mistrzowsko przedstawia DeMatteis dwójkę głównych bohaterów. Spider-Man w jego komiksie pokazuje swoją drugą twarz - nie kolorowego i wesołkowatego herosa, lecz człowieka zagubionego, opanowanego przez lęk i paranoję. Podobnie Puma: DeMatteis pozwala nam zajrzeć w duszę tego indiańskiego człowieka - kota, poznać wszystkie tkwiące w nim sprzeczności. Scenarzysta potrafi przekonująco pokazać motywacje Pumy, sprawić, że przestaje być on dla czytelnika jedynie superłotrem, a staje się intrygującym człowiekiem - tak, że dramatyczny finał tej historii nie pozostawi nikogo obojętnym.

Znakomity scenariusz Oka Pumy świetnie ilustrują rysunki, autorem których jest Sal Buscema. Rysownik ten jest jednym z najlepszych autorów rysunków do komiksów z Człowiekiem - Pająkiem. Jego styl na pierwszy rzut oka nie robi wielkiego wrażenia, z całą pewnością nie jest on widowiskowy - tym niemniej posiada inne walory, które to całkowicie rekompensują. Buscema posiada budzący szacunek warsztat, rysuje bardzo prosto, ale niezwykle ekspresyjnie - co widać chociażby na postaciach ludzi jego autorstwa: niekoniecznie ładnych, ale za to z dopracowaną i emocjonalną mimiką, czy gestykulacją. Zwraca również uwagę, jak świetnie Buscema przedstawia ruchy dwóch głównych bohaterów - zwłaszcza rysowany przez niego Puma porusza się wprost przepięknie, jak prawdziwy kot w ludzkiej skórze. Największe jednak wrażenie robi to, jak wspaniale rysunki Buscemy wspomagają scenariusz w tworzeniu nastroju, jak przekazują zawartą w nim atmosferę magii, tajemnicy i grozy. Paradoksalnie, ważną rolę odgrywa w tym właśnie prostota sposobu rysowania Buscemy - gdyż prostota ta podkreśla odrealniony charakter fabuły. Mam wręcz wrażenie, że dla takiej opowieści bardziej dopieszczony i wizualnie rozbuchany sposób rysowania mógłby okazać się zabójczy!

Podsumowując, Oko Pumy jest naprawdę wartą przeczytania historią. To jeden z tych komiksów, które pokazują, że opowieści o superbohaterach nie muszą być prymitywne i głupie, że zdolni autorzy mogą uczynić z nich perły godne uwagi nawet wymagającego czytelnika.

Spider-Man (TM-Semic) - 49 - (7/1994) Oko pumy

Scenariusz: J.M. DeMatteis
Rysunek: Sal Buscema, Bob Sharen
Liternictwo: Hanna Bagdach
Tłumaczenie: Katarzyna Rustecka
Wydawnictwo: TM-Semic
Rok wydania polskiego: 7/1994
Tytuł oryginalny: The Amazing Spider-Man:
Wydawca oryginalny: Marvel Comics
Liczba stron: 68
Format: B5
Oprawa: miękka
Papier: matowy
Druk: kolor
Dystrybucja: kioski, saloniki
Cena z okładki: 29.000 zł


blog comments powered by Disqus