Recenzja komiksu "Tokyo Toy Box" #2

Autor: Dagmara Trembicka-Brzozowska
3 stycznia 2013

www.gildia.pl
Tokyo Toy Box - 2.
Dostępność: 24h
Cena: 19,40 zł 22,90 zł
dodaj do koszyka

Oto drugi i ostatni tom jednej z najciekawszych mang na polskim rynku. Tokyo Toy Box zebrał jak dotąd świetne recenzje – i to jak najbardziej słusznie!

Poznaliśmy już Hoshino i Taiyo, dwoje diametralnie różnych ludzi, których połączyło oddelegowanie Hoshino do podupadającego studia produkującego gry. Taiyo, stroniący od prysznica, obowiązków i pracy, podpisuje lukratywny kontrakt z ogromnym studiem, w którym pracuje jego największy wróg. Hoshino, która publicznie zawsze dokłada wszelkich starań, by odbierano ją dobrze, stara się dopilnować, by jej podopieczni grę ukończyli, najlepiej w terminie i bez większych katastrof.

W drugim tomiku gra jest już w fazie końcowej. Relacje między "kierowczniką" Hoshino a Taiyo zaczynają się klarować na interesującym poziomie, który może doprowadzić do powstania silniejszej więzi, a nawet uczucia. Jednocześnie pojawiają się niespodziewane zagrożenia – bugi w grze, knowania gigantów rynku, problemy osobiste bohaterów. Wydanie zagranicznej wersji Samurai Kitchen staje pod ogromnym znakiem zapytania.

Dla odmiany zacznijmy od negatywów. Wydaje się, że dwa tomiki to nieco za mało, aby nakreślić i dobrze rozwinąć wszystkie wątki, które zostały poruszone w historii. Będzie to nieco rzutowało na jakości odbioru, chyba że Studio JG zdecyduje się wydać Giga Tokyo Toy Box, sequel mangi, również dwutomowy. Jednocześnie fabuła chwilami zdaje się wręcz stać w miejscu – czytelnicy przyzwyczajeni do nagłych zwrotów akcji i ciągłych fabularnych eksplozji będą zapewne zawiedzeni.

A teraz plusy TTB. To manga dla starszego czytelnika, stąd i wiek bohaterów (Taiyo jest po trzydziestce, Hoshino powoli zbliża się do tej magicznej granicy), specyficzna kreska, skoncentrowanie się autorów na negocjacjach biznesowych czy zwykłych rozmowach w studiu. Dwa główne wątki – relacji między Taiyo i Hoshino oraz produkcji gry – są rozwijane równomiernie, bez nagłych, nienaturalnych przeskoków czy rozwiązań typu "deus ex machina". Nie każdy problem daje się rozwiązać, bohaterowie – zarówno pierwszo-, jak i drugoplanowi muszą często uznawać porażkę za fakt lub poświęcać życie osobiste dla pracy. Okazuje się, że tworzenie gier to nie tylko pasja, ale też ogromny wysiłek na każdej płaszczyźnie życia. To wręcz niezwykłe, że w takich warunkach między głównymi postaciami może zaistnieć jakiekolwiek "iskrzenie" (poza częstymi kłótniami oczywiście).

Kreska TTB jest dość realistyczna. Nie ma w niej często występujących w mangach dla młodszych odbiorców – lub shoujo – deformacji SD i podobnych. Jednocześnie jest dość szczegółowa, jeśli chodzi o postaci, a nawet tła, co bardzo uprzyjemnia odbiór. Projekt wyglądu bohaterów wyraźnie dobrano do ich charakteru, poza tym jednak jest on bardzo interesujący i świetnie wpasowuje się w konwencję historii. To kolejny plus – brak nam w Polsce komiksów w podobnym stylu.

Podsumowując – tomik drugi to czysta radość czytania. Interesująca, barwna historia bez fantastycznych elementów czy wybujałego wątku romantycznego, ciekawa kreska, do tego jedynie dwa tomy, więc nie zrujnujemy kieszeni. Definitywnie godne polecenia!

Tokyo Toy Box - 2

Scenariusz: Takahiro Ozawa
Rysunek: Asako Seo
Wydawnictwo: Studio JG
Rok wydania polskiego: 7/2012
Format: B6+
Oprawa: miękka w obwolucie
Papier: offsetowy
Druk: cz.-b.
Dystrybucja: księgarnie, internet
Wydanie: I
Cena z okładki: 22,90 zł



blog comments powered by Disqus