Mitologie prywatne - recenzja komiksu "Opowieści wojenne, tom 2"

Autor: Aleksander Krukowski
23 lipca 2014

www.gildia.pl
Opowieści wojenne - 2.
Dostępność: 24h
Cena: 71,50 zł 115,00 zł
dodaj do koszyka

Drugi tom Opowieści wojennych Gartha Ennisa kontynuuje formę obraną w pierwszej części. Składa się z czterech niezależnych opowieści osadzonych w realiach II wojny światowej, z wyjątkiem Sępów, których akcja rozgrywa się w czasach rewolucji generała Franco w Hiszpanii, jednak przedstawiona ona została jako przedpole działań wielkowojennych, podejmująca niemal te same wątki, które pojawią się po agresji Rzeszy na Polskę w '39.

Po raz kolejny mamy do czynienia z małymi narracjami, zastępującymi wielką historyczną opowieść o bitwach i kampaniach. Perspektywa przyjmowana przez Ennisa jest perspektywą jednostkową. Żołnierz siedzący w okopach nie postrzega wojny jako całości. Docierają do niego doniesienia z innych frontów, ale nie widzi siebie jako markera przesuwającego się po mapie. Opowieści wojenne nie są opowieściami generałów ani historyków. To prywatne opowieści ludzi tworzących historię, bez świadomości globalnych procesów. Spojrzenie proponowane przez autora jest bliskie i szczegółowe, przez co abstrakcyjna całość jest nieobecna.

J jak Jenny opowiada historię nalotów na Zagłębie Rhury i tego, jak agresorzy radzą sobie ze świadomością odbierania życia setkom ludzkich istnień. Rozbójnicy to ciekawa historia jednostek specjalnych SAS działających na pustyniach Afryki Północnej, która porywa swym awanturniczym klimatem. Sępy, jak wspomniałem, cofają czytelnika do nieco wcześniejszych czasów i pokazują, jak hiszpańska rewolucja Franco zapowiadała globalny konflikt. Archangielsk, nieco lżejszy w swej poetyce, zawierający humorystyczne elementy, opowiada o szczególnym pechowcu, który stał się pilotem capów – wymyślonych przez Brytyjczyków samolotów, katapultowanych z dzioba okrętów. Tak jak poprzednio – tutaj także historie te nie łączą się w żadną fabularną całość. Zamiast tego ukazują szereg różnych perspektyw i dramatycznych sytuacji.

W drugim tomie Opowieści wojennych bardziej uwidacznia się mitologizacja wojny. Ma ona miejsce nie w interpretacji autora, lecz bohaterów. Czasem chodzi o faktyczne odwołania do mitów danego regionu, przez które żołnierze czują się spadkobiercami tradycji legendarnych przodków-wojowników (Rozbójnicy). Częściej jest to jednak swego rodzaju prywatna mitologia – kultywowane w pamięci rodzinne sagi, tłumaczące wojenne zaangażowanie jednostek. Każdy ma ojca/brata/żonę/córkę do pomszczenia. Wielka wojna staje się prywatnym odwetem i zarazem syzyfową pracą, niekończącą się zemstą na bliżej nieokreślonym wrogu.

W przypadku J jak Jenny i Sępów jeszcze silniej odznacza się polifonia, cechująca Opowieści wojenne jako całość. Pomysłem autora było przedstawienie wojny z punktu widzenia rozmaitych a zarazem konkretnych ludzi. W J jak Jenny i Sępach rozmaite głosy rozbrzmiewają w obrębie pojedynczego komiksu. J jak Jenny ukazuje rozdźwięk postaw w obrębie tego samego obozu (załogi jednego bombowca), kiedy Sępy zestawiają ze sobą poglądy przedstawicieli różnych nacji i opcji politycznych.

Drugi tom Opowieści wojennych to konsekwentna, ale i dobra kontynuacja tematów podjętych w tomie pierwszym. Cała seria komiksów to ważny głos w rewizji wojennych doświadczeń. Historyczna autentyczność, choć pieczołowicie zachowywana, nie wybija się w nich na pierwszy plan, pozostawiając więcej miejsca na ludzkie doświadczenia - i to sprawia, że Opowieści wojenne są szczególnie cenne i dojrzałe.

Opowieści wojenne - 2

Scenariusz: Garth Ennis
Rysunek: Gary Erskine, Carlos Ezquerra, Cam Kennedy, David Lloyd
Wydawnictwo: Mucha Comics
Rok wydania polskiego: 10/2012
Tytuł oryginalny: War Stories
Wydawca oryginalny: DC Comics - Vertigo
Liczba stron: 240
Format: 170x260 mm
Oprawa: twarda
Papier: kredowy
Druk: kolor
Dystrybucja: księgarnie, internet
ISBN-13: 978-83-61319-33-7
Wydanie: I
Cena z okładki: 115 zł


blog comments powered by Disqus