"The Wicked + The Divine. Faustowska zagrywka" – recenzja komiksu

Autor: Jerzy Łanuszewski
29 kwietnia 2018

www.gildia.pl
The Wicked + The Divine - 1 - Faustowska zagrywka.
Dostępność: 24h
Cena: 52,00 zł 65,00 zł
dodaj do koszyka

The Stars (Are Out Tonight)

Dotychczas wydane w Polsce komiksy Kierona Gillena były w większości produkcjami rozgrywającymi się w uniwersum Gwiezdnych Wojen (Darth Vader, Doctor Aphra) i Marvela (Wolverine. Geneza II, Young Avengers). Wyjątek stanowi Faustowska zagrywka, opublikowana przez Muchę w ubiegłym roku, będąca pierwszym tomem jego autorskiego cyklu – The Wicked + The Divine.

Poza dostępnymi po polsku komiksami Gillena (które średnio mi podeszły) czytałem jeszcze tylko Phonogram tego autora. To była niezła rzecz, przedstawiająca świat, w którym muzyka popularna łączy się ściśle z magią i religią. The Wicked… jest nieco podobne (o czym sam autor pisze we wstępie), jednak bardziej skupia się na gwiazdach, a nie fanach.

W centrum fabuły znajdują się dawne bóstwa: Baal, Amaterasu, Sakhmet, Odyn i inni. Raz na dziewięćdziesiąt lat te istoty zstępują na ziemię, gdzie wnikają w ciała śmiertelników. Po dwóch latach wszyscy oni kończą swoją egzystencję. Na początku XXI wieku bogowie wcielili się w role gwiazd muzyki. Żyją w blasku jupiterów, pławią się w uwielbieniu fanów i znajdują się pod stałą obserwacją mediów. Wiele osób nie wierzy jednak w ich boskie moce. Do czasu aż dojdzie do morderstwa, popełnionego przez któregoś z członków Panteonu. Główną podejrzaną staje się Lucyfer.

Pokazanie celebrytów jako współczesnych bogów nie jest pomysłem przesadnie oryginalnym (podobnie jak motyw starych bóstw żyjących w dzisiejszych czasach), ale wciąż posiadającym spory potencjał. Gillen całkiem nieźle go wykorzystał. To nie jest kopia Amerykańskich bogów, autor postawił na bardziej popkulturowe i subkulturowe aspekty. Nastolatki szczytujące podczas koncertu Amaterasu, czy młodzież zbierająca się na nielegalne koncerty Morrigan w tunelach metra – to bardzo udane sceny, które ładnie budują "popową" atmosferę tego komiksu. Podobnie jak nawiązania do autentycznych postaci ze świata rozrywki. Patrząc na wygląd bóstw Gillena, bez trudu zauważy się inspiracje takimi artystami jak David Bowie, Kanye West, Florence Welch, Rihanna, czy duet Daft Punk. Ale nie tylko – bohaterów jest sporo (w późniejszych częściach dojdzie jeszcze więcej), a autorzy szczodrze szafują nawiązaniami. Przez większość czasu scenarzysta zręcznie buduje narrację, dawkując czytelnikom informacje na temat zasad rządzącym jego światem. Po pierwszym tomie wciąż pozostaje mnóstwo pytań – i fabułę poprowadzono tak, że chce się poznać odpowiedzi na nie.

Całość nie jest jednak idealna. Środowisko gwiazd przedstawiono ciekawie, jednak nie do końca konsekwentnie. Na początku dużo się mówi o ich wpływach i sławie, ale jak przychodzi co do czego, to ich otoczenie prezentuje się mało okazale, wręcz kameralnie. Zabrakło przepychu i pewnej niedostępności tych bóstw-celebrytów. Momentami trudno jest zawiesić niewiarę – ma nadzieję, że w następnych częściach autorzy to naprawią.

Jamie McKelvie pracował już wcześniej z Gillenem przy Phonogramie i Young Avengers. Jego grafiki są proste, czyste, wręcz sterylne. Rysownik chciał podkreślić obcość świata gwiazd-bogów i całkiem przyzwoicie mu to wyszło. Miejscami artysta zostawia za dużo wolnej przestrzeni, a niektórym scenom brakuje dynamiki, jednak całość nie wygląda źle i, co najważniejsze, pasuje do scenariusza.

W Faustowskiej zagrywce nie wszystko było takie, jak być powinno, ale ogólne wrażenie jest pozytywne. Nie jestem jeszcze kupiony, jednak widać, że komiks ma potencjał. Mimo pewnych niedociągnięć, autorzy zdołali mnie zaciekawić swoją wizją. Czekam na kolejne części.

The Wicked + The Divine - 1 - Faustowska zagrywka

Scenariusz: Kieron Gillen
Rysunek: Jamie McKelvie
Tłumaczenie: Piotr Czarnota
Wydawnictwo: Mucha Comics
Rok wydania polskiego: 10/2017
Tytuł oryginalny: The Wicked + The Divine Vol. 1: The Faust Act
Wydawca oryginalny: Image Comics
Rok wydania oryginału: 2014
Liczba stron: 160
Format: 180x275 mm
Oprawa: twarda
Papier: kredowy
Druk: kolor
Dystrybucja: księgarnie, internet
ISBN-13: 9788361319986
Wydanie: I
Cena z okładki: 65 zł


blog comments powered by Disqus