Postmodernistyczna uczta – recenzja komiksu "Wielka ucieczka z ogródków działkowych"

Autor: Mirosław Skrzydło
2 stycznia 2016

Wielka ucieczka z ogródków działkowych stanowi najnowsze dzieło w dorobku artystycznym Jacka Świdzińskiego – wschodzącej gwiazdy rodzimej sztuki komiksowej. Recenzowany album w błyskotliwy sposób uzupełnia wcześniejsze dokonania autora, przewrotne komiksy: A niech cię, Tesla! oraz Zdarzenie 1908. Pora na pasjonującą wizytę w polskim bagienku.

Jacek Świdziński należy do awangardowej grupy Maszin, która słynie z niepokojących dzieł o nowatorskiej oprawie graficznej. Wystarczy wymienić takie głośne tytuły, jak choćby mroczną opowieść Maczużnik ze scenariuszem Michała Rzecznika oraz ilustracjami Daniela Gutowskiego, utrzymaną w klimatach mocnych filmów Wojtka Smarzowskiego (głównie Domu złego), a także Przygody Nikogo Mikołaja Tkacza – śmiały eksperyment formalny. Równie obiecująco prezentują się nietypowe nowele i kompozycje graficzne zebrane w magazynie Maszin 78, potwierdzające świetne wyczucie twórców.

Uzdolniony artysta, który w zeszłym roku zdobył główną nagrodę w pierwszej edycji Nagrody Literackiej im. Henryka Sienkiewicza, w niniejszym woluminie serwuje nam kilka, początkowo niepowiązanych ze sobą wątków. Otrzymujemy zatem czwórkę dziwnych postaci spotykających się w przedziale pociągowych. Znajdziemy wśród nich gorliwego działkowca, enigmatyczną dziewczynę, mężczyznę doszukującego się globalnych intryg oraz pogodną staruszkę, zajmującą się farbowaniem ubrań. Jacek dodał do tej zręcznej układanki postać szympansa, porwanego przez znajomo wyglądających myśliwych i poddanego groźnemu doświadczeniu przez szalonego naukowca.

W wyniku tragicznego w skutkach wydarzenia, pociąg zatrzymuje się na odludziu. Protagoniści opowieści decydują się na wspólną wędrówkę do domu. Nie spodziewają, że czeka na nich mnóstwo nieprawdopodobnych sytuacji i spotkanie ze zwierzęciem, wyrwanym z innego ekosystemu. Główny wątek doskonale zszytej historii przeplatany jest reminiscencjami z życia nieszczęsnych podróżników. Lepiej poznajemy w nich sylwetki owych postaci, ich motywację i skąpane w grotesce perypetie. Świetnie prezentują się przemyślenia wiekowej praczki, a także odważne działania działkowca, angażującego studenta z ASP do śmiałego przedsięwzięcia.

Podobnie jak we wcześniejszych dziełach Jacka, mamy do czynienia z wachlarzem oryginalnych, szalonych indywiduów, pełną niespodziewanych zdarzeń podróżą w nieznane oraz soczystymi rozmowami pomiędzy kolorowymi osobowościami. Autor Zdarzenia 1908 prezentuje interesującą podróż pociągiem, szarlatańskie doświadczenie oraz teorie spiskowe z dziejów ludzkości. Młody twórca ponownie zawarł surową krytykę polskiego społeczeństwa, w krzywym zwierciadle ukazując niektóre z rodzimych przypadłości, postaw i sposobów postrzegania otaczającej rzeczywistości. Wzorcowo zostało przedstawione typowe wielkomiejskie blokowisko i ogródek działkowy, stanowiące autentyczną wizytówkę kraju nad Wisłą.

Styl graficzny dzieł Świdzińskiego charakteryzuje się iście hipnotycznym minimalizmem, w stylu prac Bohdana Butenki. Pomysłowy artysta zasłynął przekonywującymi rozwiązaniami w warstwie ilustracyjnej. Na wyżyny artyzmu wspiął się w rzeczonym albumie. Szczególnie jest to dostrzegalne w kadrach ukazujących nagłą przemianę schwytanej małpy, dezintegrację przemieszczających się podróżników oraz swoistą transformację bytów przedstawioną na osobnych kadrach. Rewelacyjnie wypadają rysunki pokazujące mieszkańców bloku oraz cykliczne scenki pod obskurnym budynkiem. Plusem rzeczonego dzieła jest ponadto trafiona okładka Wielkiej ucieczki..., a także pozostanie przy czarno-białej kolorystyce.

Recenzowany komiks to niezaprzeczalnie najlepszy rodzimy album wydany w 2015 roku. Zresztą podobne zdanie można powiedzieć o wcześniejszym dziele Świdzińskiego. Komiks niesamowicie pouczający, wiarygodny, wymowny i pobudzający do myślenia. Postmodernistyczna uczta z prawdziwego zdarzenia. Smacznego.

Ocena: 10/10

Wielka ucieczka z ogródków działkowych

Scenariusz: Jacek Świdziński
Rysunek: Jacek Świdziński
Wydawnictwo: Kultura Gniewu
Rok wydania polskiego: 10/2015
Liczba stron: 212
Format: 160x230 mm
Oprawa: miękka
Papier: offsetowy
Druk: cz.-b.
Dystrybucja: księgarnie, internet
ISBN-13: 9788364858222
Wydanie: I
Cena z okładki: 49,90 zł


blog comments powered by Disqus