"William Adams, Samuraj" – recenzja komiksu

Autor: Paweł Olejniczak
23 grudnia 2017

www.gildia.pl
William Adams, Samuraj - wyd. zbiorcze.
Dostępność: 24h
Cena: 60,00 zł 75,00 zł
dodaj do koszyka

 Kiedy honor jest najważniejszy

Japonia przez wieki była odcięta od świata, a tylko nieliczni zuchwalcy przebywali cały glob, by dobić do jej brzegów. Na kontakty z władcami podzielonego wewnętrznie kraju niemal całkowitą wyłączność mieli katoliccy Portugalczycy i Hiszpanie. Kiedy u krnąbrnych brzegów rozbija się statek protestanckich Holendrów, z którymi tamci toczą wojnę, sytuacja staje się jeszcze bardziej napięta. Posługujący się językiem przeciwnika Anglik – William Adams, pilot nieszczęsnego okrętu nie pozwala mnichom wrobić siebie i całej załogi w oskarżenie o bycie piratami.

Dzięki posiadanej broni, a głównie dzięki umiejętności jej obsługi szybko uczący się języków Adams zostaje istotnym pionkiem w grze, której stawką jest władza nad całym cesarstwem. To od niego może zależeć w którą stronę przechyli się szala zwycięstwa pomiędzy bardzo wyrównanymi obecnie siłami.

William Adams, Samuraj to komiks będący fabularyzowaną wersją zapisu losów człowieka, będącego pierwowzorem głównego bohatera niezwykle popularnej powieści Jamesa Clavella, na której podstawie powstał serial Shōgun. Mathieu Mariolle w swoim scenariuszu skupił się na wewnętrznej przemianie bohatera. Z krnąbrnego i skupionego na swojej osobie człowieka, pod wpływem obcej kultury, której początkowo nawet nie akceptuje, zmienia się w jednostkę pełną spokoju. Zaczyna postrzegać świat z innej perspektywy i dzięki temu znajduje cel życia. Fabuła umiejętnie pokazuje kwestię honoru, będącego wedle większości ludzi Zachodu cechą Japończyków. Dla nich jednak to słowo oznacza coś zgoła innego, niż dla przeciętnego Europejczyka. Pokazuje to, że autorzy dobrze odrobili lekcję kulturową i zrozumieli niuanse różnic światopoglądowych. Czytelnik nie dostanie tutaj kolejnej próbki bezsensownego bełkotu bazującego na stereotypach, lecz wycinek prawdziwej socjologicznej lekcji obyczajów i obcej mentalności.

Nicola Genzianella wraz z kolorystą Fabienem Alquierem zilustrowali opowieść Mariolle’a delikatną, wyrazistą kreską. W umiejętny sposób oddają feudalną Japonię, choć nie skupiają się na szczegółach, jednocześnie nie unikając ich. Co prawda twarze bohaterów potrafią nie być podobne do siebie w kolejnych kadrach, jednak trudno zarzucić coś warstwie graficznej komiksu. Jedyne co mogłoby jeszcze ją rozwinąć, to bardziej malarski kolor.

Tło polityczne całej intrygi zostało przedstawione dość pobieżnie, jednak dla czytelnika, który nie interesuje się japońską historią, taka ilość danych w zupełności wystarczy. Natomiast dla znawców tematu stanowi to oczywiste, lecz klimatyczne uzupełnienie opowieści.

Jeśli zatem lubicie fabuły umiejscowione na tle faktycznych wydarzeń historycznych i wielkie intrygi mające wpływ na cały kraj, William Adams, Samuraj powinien przypaść wam do gustu. Szybka akcja, tajemniczy klimat orientu oraz charyzmatyczne postaci tworzą mieszankę, pozwalającą czytelnikom na przyjemne podążanie za kolejnymi kadrami i rysunkami. Od pierwszej do ostatniej strony fabuła prowadzona jest konsekwentnie, tworząc z niej skończoną całość.  

William Adams, Samuraj - wyd. zbiorcze

Scenariusz: Mathieu Mariolle
Rysunek: Nicola Genzianella
Kolor: Fabien Alquier
Tłumaczenie: Jakub Syty
Wydawnictwo: Elemental
Rok wydania polskiego: 10/2017
Tytuł oryginalny: William Adams, Samouraï: Aux confins du monde /
Wydawca oryginalny: Casterman
Rok wydania oryginału: 2017
Liczba stron: 112
Format: 215x290 mm
Oprawa: twarda
Papier: kredowy
Druk: kolor
Dystrybucja: księgarnie, internet
ISBN-13: 9788394732448
Wydanie: I, zbiorcze
Cena z okładki: 75 zł


blog comments powered by Disqus