World of Warcraft w świecie komiksu - recenzja pierwszej części komiksu "World of Warcraft"

Autor: Mirosław Skrzydło
22 kwietnia 2013

World of Warcraft to socjologiczny fenomen, który opanował praktycznie każdy rejon cywilizowanego Świata. W najśmielszych marzeniach amerykańska firma produkująca gry komputerowe Blizzard Entertainment, nie przypuszczała, że ich MMORPG osadzony w świecie fantasy wykreowanym dla gry Warcraft, odniesie tak spektakularny, gigantyczny sukces. World of Warcraft był jedną z pierwszych gier sieciowych, do której trzeba było wykupić abonament by grać dłużej niż przez okres próbny. Rokrocznie zyski firmy wzrastają - w samym tylko okresie od lipca do września (2012 r.), Blizzard zgarnął ponad osiemset milionów dolarów przychodu, z czego zdecydowaną większość stanowiły profity z dodatku do WoW: Mists of Pandaria. Jak w przypadku wszystkich dochodowych marek, tak i tu zaczęto wydawać mnóstwo innych produktów związanych ze światem Azeroth. Scenarzysta komiksowy Walter Simonson z grupą rysowników, stworzył opowieść osadzoną w realiach Warcrafta. Jak prezentują się dwa pierwsze zeszyty z nowej serii wydawanej nakładem Klubu Świata Komiksu?

Recenzowana seria to typowe fantasy w konwencji fabularnego systemu RPG - zwłaszcza Dungeons & Dragons. Dostajemy zatem przypadkowo zebraną grupę bohaterów, bazującą na antagonizmach (najlepiej, aby w jej skład wchodzili przedstawiciele zwaśnionych ras), która ma za zadanie, najprościej rzecz ujmując, pokonać panoszące się w danej krainie, zło. Zamierzonym celem w tych historiach jest udowodnienie, iż skonfliktowane istoty potrafią zjednoczyć się w obliczu potężnego wroga.

Fabuła przedstawia się następująco. Umiera potężny ork - gladiator, Bloodeye Redfist, co stanowi nie lada problem dla orkijskiego szamana Rehgara Earthfury'ego. Los jednak mu sprzyja, gdyż na jego drodze staje półprzytomny mężczyzna o nieprzeciętnych zdolnościach oraz niebywałej sile. Główny bohater (nazwany Lo'Gosh) dołącza do gladiatorów Rehgara - nocnego elfa, potrafiącego zmieniać się w różne zwierzęce bestie, Brolla Bearmantle'a oraz zadziornej elfki, Valeery Sanguinar. To właśnie ta dwójka niecodziennych kompanów, pomoże mu odzyskać utracone wspomnienia. Podczas podróży przyjdzie im się zmierzyć z przedstawicielami wszystkich ras tegoż świata - orkami, ogrami, trollami, nieumarłymi, żywiołakami, nagami, czy ogromnym smokiem.

Komiksowa wersja popularnej gry nie posiada umiejętnie rozbudowanej warstwy fabularnej. Ot, zwykła nawalanka wypełniona masą zadań, walk z przeróżnymi przeciwnikami, magią i zdobywanymi artefaktami. W dwóch albumach nie zabrakło miejsca na niezbyt wyszukaną gadaninę, która zwłaszcza w tomie pierwszym razi tanią amatorszczyzną. Scenariusz drugiego zeszytu jest nieznacznie lepszy, choć i tak nie ma powodów do zbytniego optymizmu. Bolączką serii jest również mnogość odwiedzanych krain, spotykanych istot oraz postaci. Trzeba uczciwie przyznać, że akcja mknie w ekspresowym tempie, nie ma chwili na odetchnięcie, co niestety podczas lektury jest niezwykle uciążliwe. Ważne fragmenty, dotyczące przeszłości Lo'Gosha, gubią się w natłoku słabych wątków pobocznych, spełniających wyłącznie funkcję nudnych zapychaczy.

Komiksowy World of Warcraft adresowany jest przede wszystkim do miłośników pierwowzoru, którzy kolekcjonują produkty z tegoż cyklu. Seria Waltera Simonsona zadowoli również fanów niewyszukanych opowieści spod znaku heroic fantasy, do tego zaprezentowanych w iście mangowym stylu. Trzeba uczciwie przyznać, iż niektóre ilustracje, a zwłaszcza kredowy papier, intensywna paleta barw i kieszonkowe wydanie, mogą ucieszyć niejedno oko. Osobiście wolę po raz wtóry zanurzyć się w mroczny świat Forcelia, znany z udanej serii Kroniki Lodoss Ryo Mizuny. Tamtejsze uniwersum lepiej do mnie przemawia, zwłaszcza pod względem narracji i zaskakujących twistów, czyli elementów będących wyraźnym mankamentem recenzowanego dzieła.

Ocena: 6/10

World of Warcraft - 1

Scenariusz: Walter Simonson
Rysunek: Sandra Hope, Ludo Lullabi
Tłumaczenie: Jakub Kowalski
Wydawnictwo: Egmont
Rok wydania polskiego: 5/2012
Tytuł oryginalny: World of Warcraft
Wydawca oryginalny: WildStorm
Rok wydania oryginału: 2008
Liczba stron: 176
Format: 150x230 mm
Oprawa: miękka
Druk: kolor
Dystrybucja: księgarnie, internet
ISBN-13: 9788323747659
Wydanie: I
Cena z okładki: 39,99 zł


blog comments powered by Disqus