Taniocha po przerwie - recenzja magazynu komiksowego "Cheap East"

Autor: Tomasz Nowak
23 lipca 2015

Mimo, że Centrala uprawia poletko wydawnicze z werwą, na kolejną porcję ”taniochy” przyszło nam czekać rok. Tym razem jest bardziej komiksowo, ale spada wyraźnie wielkość powierzchni zajmowanej przez treści do czytania.

Na okładce znalazła się ilustracja Seana Morrisa znanego z komiksowych (w formie) rysunków, pokazywanych jednak raczej w galeriach. Trochę podobną do prac Morrisa naturę, choć zupełnie inną technikę wykonania, ukazuje czarno-biała, wieloelementowa kompozycja pochodzącej z Łotwy Dace Sietiny. Plansza ta pozwala się czytać w rożnych kierunkach i na różne sposoby interpretować.

Na rozkładówce pojawia się z kolei barwny obraz Czecha Jana Vytiski stanowiący połączenie postapo z zombiakami i klimatami zespołu KISS z lat 70. Wystarczy jednak odwiedzić jego stronę internetową, aby zorientować się że to, co z pozoru wydaje się dziwnym melanżem konwencji jest cechą charakterystyczną całej jego twórczości malarskiej.

Ponadto w numerze pojawiają się cztery typowe, klasyczne komiksy, pozbawione tym razem eksperymentów formalnych. Krwawo-barwną historię z zaskakującą puentą The Valkyr Trap w charakterystycznym, plakatowym stylu serwuje na dwóch stronach węgierski ilustrator Zsolt Vidak. Dalej spotykamy dobrze znanego już z łamów ”Cheap East” Super Jacka (Grochola/Tkacz) i tradycyjnie otrzymujemy kolejną opowieść upojoną samą sobą.

Dwustronicową, czarno-białą, choć w zasadzie bardziej czarną humoreskę prezentuje kolejny duet Maszinowców – bracia Surmowie. Ten mroczny klimat podtrzymuje jednoplanszówka z zagwozdką Oleksickiego i Sztybora. Oczkiem puszczonym do czytelnika jest zaś końcowa Najdziwniejsza sprawa Anny Krztoń.

No, może jeszcze do tego trzeba wspomnieć o plakacie anonsującym amerykańską trasę tria Metz po USA w 2013 roku, autorstwa Igora Nebauera.

Pozostałe cztery strony zajmują reklamy. Wśród nich do kategorii "do czytania" można zaliczyć oględnie ogłoszenie PictureBook.pl

Takie to wszystko trochę ”posklejane”. Niby dominuje klimat noir, ale czy to rzeczywiście było zamysłem wydawcy? Nie jest nowy ”Cheap East” tak jak poprzednie reklamówką publikacji Centrali, ani żadnego innego wydawcy. Czym jest więc tak naprawdę? Po części promocyjną galerią prac wschodnioeuropejskich twórców (tłumaczenia dymków na j. angielski na marginesach), po części słupem ogłoszeniowym rozmaitych wydarzeń i sklepów komiksowych. A tak w ogóle wydawca musi poważnie zastanowić się, co dalej.

Cheap East - 4 - kryminalny

Okładka: Sean Morris
Wydawnictwo: Centrala
Rok wydania polskiego: 3/2014
Format: A3
Oprawa: miękka
Papier: offsetowy
Druk: kolor
Dystrybucja: księgarnie, internet
Wydanie: I
Cena z okładki: 0 zł



blog comments powered by Disqus