Świat Troy

Autor: Egmont
27 września 2007

UNIWERSUM TROY
Serie komiksowe, rozgrywające się w świecie Troy, tworzą jedno z najbardziej rozwiniętych uniwersów komiksowych rynku frankofońskiego. Co ciekawe, pierwsze albumy o Lanfeuście i jego przyjaciołach powstały dopiero w połowie lat 90., zatem jak na 10 lat działalności twórczej autorów skupionych we francuskim wydawnictwie Soleil, podziw wzbudza powstanie kilku niezależnych serii oraz wielu dodatków (encyklopedie, gra RPG) o świecie Troy. Wszystko to za sprawą Scotcha Arlestona, pomysłodawcy i scenarzysty, który dobrał sobie do współpracy kilku znakomitych rysowników, dzięki czemu poszczególne serie powstają równolegle, rok po roku rozwijając rozległą wizję świata Troy w różnych etapach jego rozwoju. Oczywiście, postacią centralną pozostaje Lanfeust z Glininu, ale obok niego mamy całą gamę innych ważnych postaci. W kolejnych cyklach wykraczamy także poza samą planetę Troy, by pośród bezmiarów kosmosu poznać tajemnicę związaną z początkiem ludzkiego osadnictwa na Troy...

LUDZIE I TROLLE Z TROY
Lądy planety Troy zamieszkiwane są przez niezliczone gatunki stworzeń – i miłych, i bardzo niemiłych – z których na czoło wybijają się dwa inteligentne: ludzie i trolle... choć w przypadku tych ostatnich określenie „inteligentne” może wydawać się nie na miejscu. Ale tak naprawdę trolle po prostu myślą inaczej i mają zupełnie inny system wartości. Różni je od człowieka jeszcze coś innego. Każdy przedstawiciel rodu ludzkiego z państw podlegających miastu Eckmul dysponuje jakimś darem magicznym. Czasem zupełnie błahym (jak powodowanie szybkiego porostu włosów), ale też czasem bardzo przydatnym w wykonywanej pracy (Lanfeust, będąc w młodości kowalem, potrafił roztapiać wzrokiem każdy metal), a nawet niezwykle potężnym – aż do mocy absolutnej włącznie.
Ludzie i trolle mieszkają na wszystkich kontynentach Troy. Ludzie tworzą państwa mniej lub bardziej rozwinięte, zaś trolle żyją albo w stanie prymitywnej formacji plemiennej, albo też stoczyły się na samo dno dzikości, przez co wywołują w ludziach zabobonny lęk. Możliwe jest jednak ich zgodne współżycie – ale pod warunkiem, że trolle są pod władaniem czaru, który czyni je miłymi i uległymi. Nietrudno się jednak domyślić, że same trolle nie przepadają za taką zależnością od człowieka.

MAGIA TROY
Tajemnica mocy magicznych ludzi żyjących w strefie wpływów miasta Eckmul wyjaśnia się dopiero w serii „Lanfeust w kosmosie”, kontynuacji „Lanfeusta z Troy”. Wcześniej wiadomo tylko tyle, że źródłem magii jest potężna istota o imieniu Magohamoth, żyjąca w niedostępnych dżunglach na południowym-wschodzie świata. To dzięki jej czarodziejskiej opiece w Eckmul mogło zgromadzić się tak wielu ludzi władających potężnymi czarami, że w końcu utworzyli Akademię, w której od niepamiętnych czasów doskonali się sztukę magiczną. Kształci ona mędrców (czarodziejów), którzy są potem wysyłani do każdej wioski podlegającej Eckmul, by tam dzięki swej mocy podtrzymywać tak zwaną magiczną aurę. Umożliwia ona ludziom przebywającym w jej zasięgu na wykorzystywanie swych darów. Innymi słowy: czary można uprawiać tylko w pobliżu mędrca z Eckmul, który potrafi podtrzymać magiczną aurę. A takie założenie „umagicznienia” świata sprawia i bohaterom, i ich wrogom sporo kłopotów...

GEOGRAFIA TROY
Pępkiem tych krain świata Troy, w których uprawia się magię, jest ludne miasto Eckmul, siedziba starożytnej Akademii Magii i jeden z największych portów morskich świata. Podlega mu wiele położonych na północy i zachodzie miejscowości przybrzeżnych, wioski leżące na wschodzie aż po góry wyznaczające centrum kontynentu oraz rolnicza Suardia, od północy ograniczająca wielką zatokę morską, nad której południowym brzegiem leży samo Eckmul. Suardia to ojczyzna Lanfeusta. Urodził się w zabitej dechami wiosce Glinin, dlatego też jego największy wróg, światowiec Thanos, z upodobaniem nazywa go pogardliwie „wieśniakiem”.
Dominium Eckmul to tylko wycinek świata Troy. Na północ od Suardii rozciąga się Hedulia, podzielona na 77 wiecznie zwaśnionych ze sobą baronii. Wprawdzie wojenki baronów zwykle nie wykraczają poza samą Hedulię, ale i one odegrają pewną rolę w wielkiej wędrówce Lanfeusta.
Na wschodzie, za górami środka kontynentu, rozciągają się słabo znane państwa: zamieszkane przez koczowników Marchie Wschodnie, krainy pełne starodawnych megalitów oraz ruin dawnych kultur czy też otoczone wielkim murem nadmorski Triban. Południowy wschód kontynentu nazywa się Questią, a jej najciekawszą częścią są nieprzebyte dżungle, pośród których skrywa się siedziba stwora generującego moc magiczną – Magohamotha.
Na południowy zachód od Eckmul leży Armalia, w której centrum znajduje się nierozpoznany, porośnięty dżunglą płaskowyż.. Armalia łączy się wąskim przesmykiem z ogromnym półwyspem, Delpontem. Jego północna część cechuje się znośnym klimatem, jednak dalej na południe jest coraz goręcej – tam żyzne pola przechodzą w sawannę, a później w straszliwą pustynię.
Odrębnym kontynentem jest Darshan, położony na północ od Delpontu i na zachód od Suardii i Hedulii. Zamieszkuje go żółtoskóra rasa ludzka, pozostająca pod rządami Cesarza. Rezydujące on w gigantycznym i bajecznie bogatym mieście Xingdu. Północne skraje cesarstwa przechodzą w zimną krainę bogów darshańskich, którzy w szczególnych okolicznościach mogą ukazać się i pomóc ludziom. Także w Darshanie żyją trolle, ale są znacznie mniej przyjemne od tych znanych z serii „Trolle z Troy”, których ojczyzną jest główny kontynent wschodni.
Od północy oba kontynenty ograniczone są polarnymi czapami lodowymi, zaś na południu sięgają okolic równikowych. Co jest na południe od równika, nikt nie wie. Powiada się, że tamtejsze morza roją się od niebezpiecznych smoków.

====================================

SERIE O ŚWIECIE TROY

Wydane w Polsce w ramach KŚK:

Seria LANFEUST Z TROY
(całość serii, tomy 1-8)
1. KOŚĆ MAGOHAMOTHA
2. THANOS PIRAT
3. ZAMEK OR-AZUR
4. ODSIECZ Z ECKMUL
5. WIZJA WIESZCZKA
6. CESARZOWA C’IXI
7. FETAURY UMIERAJĄ W UKRYCIU
8. MITYCZNA BESTIA

Seria TROLLE Z TROY
1. OPOWIEŚĆ O TROLLU
2. SKALP CZCIGODNEGO
3. CZAS LATAJĄCYCH FETAURÓW
4. PIERWOTNY OGIEŃ
5. CZARY CUDOTWÓRCZYNI
6. TROLLE WE MGLE
7. PIÓRO MĘDRCA
8. ROCK’N’TROLL
W przygotowaniu kolejne tomy serii.

Seria LANFEUST W KOSMOSIE
1. ICH... CZWORO
2. WIEŻE MEIRRIONU
3. PIASKI ABRAXARU
4. WYSYSACZE ŚWIATÓW
5. W POSZUKIWANIU BAKTERII
W przygotowaniu kolejne tomy serii.

Na rynku frankofońskim dostępne są także inne serie oraz samodzielne pozycje o świecie Troy:
GNOMY Z TROY (Gnomes de Troy) – cykl o dzieciństwie Lanfeusta i jego przyjaciół z Glininu
ZDOBYWCY TROY (Les conquerants de Troy) – seria o zdobywaniu Troy przez pierwszych ludzkich osadników
OPRACOWANIA ENCYKLOPEDYCZNE (Cartographie illustree du Monde de Troy, Encyclopedie Anarchique du Monde de Troy) – książki omawiające różne aspekty geograficzno-kulturowo-historyczne świata Troy
GRA ROLE PLAYING GAMES (Jeu d’Aventures de Lanfeust et du Monde de Troy)

=======================================

KTO JEST KIM W ŚWIECIE TROY
KRÓTKI PRZEWODNIK

LANFEUST Z TROY
Lanfeust to postać centralna kilku serii rozgrywających się na Troy. Pierwotnie niezbyt rozgarnięty pomocnik kowala z wioski Glinin, dzięki kości mitycznej bestii, Magohamotha, posiadł ogromną moc i z niezdary zmienił się w najpotężniejszego człowieka w świecie Troy. Posiadł moc absolutną, co nigdy wcześniej nie wydarzyło się w historii tej planety. Choć później przemierzał kontynenty wzdłuż i wszerz w poszukiwaniu przygód, pozostał nieśmiałym młodzieńcem, który nie potrafi niczego odmówić żadnej ze swych narzeczonych. Jego głównym wrogiem jest Thanos, zaś zaufanymi przyjaciółmi pozostają troll Hebius oraz mędrzec Nikoled i jego córki. Przygody Lanfeusta rozgrywają się najpierw w wielu krainach Troy, po których krąży, próbując odkryć czym lub kim jest niezwykły Magohamoth. Kiedy już mu się to udaje, w serii „Lanfeust w kosmosie” ma możliwość odwiedzić inne planety, by poznać tajemnicę pochodzenia magii Troy.

=====

Postaci serii LANFEUST Z TROY

NIKOLED
Mędrzec z rodzinnej osady Lanfeusta, Glininu w Suardii. Pozornie dobrotliwy staruszek, ale kiedy trzeba, potrafi skorzystać ze swoich magicznych zdolności. Rozpoznaje, skąd pochodzi moc absolutna Lanfeusta i dlatego zabiera go do Eckmul, by tam zbadać jej naturę. Później pozostaje jednym z najważniejszych sprzymierzeńców głównego bohatera. Ojciec obu narzeczonych Lanfeusta – C’ian i C’ixi.

C’IAN
Starsza córka mędrca Nikoleda. Jasnowłosa i łagodna. Potrafi (lecz tylko w nocy) wyleczyć każdą ranę. Kocha Lanfeusta, ale – jak się szybko okazuje – nie nadaje się na żonę prowadzącego awanturnicze życie herosa.

C’IXI
Młodsza córka mędrca Nikoleda. Ciemnowłosa, powabna i niezwykle niebezpieczna. Jeje dar polega na zamienianiu wody w lód albo parę. Uwielbia droczyć się z ukochanym Lanfeustem.

HEBIUS
Jeden ze straszliwych trolli, stworów dzikich i bezlitosnych, zamieszkujących puszcze głównego kontynentu. Potomek znanego z serii „Trolle z Troy” Tetrama. Dzięki czarom mędrca Nikoleda z dzikiej bestii stał się wiernym towarzyszem wyprawy Lanfeusta. Uwielbia jeść, pić i zabijać. Pozornie głupkowaty, ale tak naprawdę chwilami sprytniejszy i zaradniejszy od tytułowego bohatera.

KAWALER OR-AZUR
Spadkobierca tronu jednej z baronii hedulskich. Nie uznaje magii (jak wszyscy w jego kraju), nie jest też zbyt bystry, ale nadrabia to odwagą i poświęceniem. Jest właścicielem miecza o rękojeści zrobionej z kości Magohamotha – a właśnie od tego miecza rozpoczyna się opowieść o wielkiej przygodzie Lanfeusta.

THANOS
Zły do szpiku kości główny przeciwnik Lanfeusta i wszystkich innych sił dobra. Niegdyś uczeń Akademii w Eckmul, potem pirat, samozwańczy hedulski baron, a wreszcie uzurpator tronu Eckmul. Jego dar polega na zdolności do przenoszenia się w miejsca, które wcześniej poznał. Żeby było ciekawiej, także on – obok Lanfeusta – okazuje się osobnikiem mogącym zdobyć moc absolutną. Postać na tyle fascynująca, że stanie się jednym z bohaterów serii „Lanfeust w kosmosie”.

=========

Postaci serii TROLLE Z TROY

TETRAM
Prawdziwy troll – krzykliwy, gęsto owłosiony i pokryty rojem much. Lubuje się w winie z Klostop i nadziewanych wieśniakach. Uwielbia swą żonę Picipelę oraz dzieci. Nie obawia się niczego poza wodą – jak wszyscy jego pobratymcy. Przodek znanego z serii „Lanfeust z Troy” trolla Hebiusa.

WAHA
Adoptowana córka Tertama i Picipeli. Uważa się za całkiem normalną trollicę, mającą jedynie niewielki problem z niewystarczającym owłosieniem. Przyczyną owego problemu jest fakt, że tak naprawdę jest ludzkim dzieckiem przygarniętym przez trolle. Jak i inni ludzie urodzeni w strefie władzy Eckmul, posiada dar magiczny – ale na tyle nieprzewidywalny, że nigdy nie wiadomo, co się stanie po jego użyciu.

Picipela
Wierna i kochająca żona Tetrama, matka małego Gnompoma oraz przybrana matka Wahy.

Haigwepa
Wódz trolli z osady Falomp. Jest ojcem uroczej, małej Tyneth, najbliższej przyjaciółki Gnompoma.

Profi
Półtroll do szaleństwa zakochany w Wasze. Nie jest szczególnie inteligentny, ale to mało ważne, gdyż trolle większą uwagę przywiązują do odwagi i brawury.

Roken
Nawet według dość swobodnych trollich norm, jest prawdziwym idiotą. Złośliwy, tchórzliwy, skłonny do zdrady. Także on podkochuje się w Wasze.

Trolli czarownik
Żyje na bagnach nieopodal wioski Falomp, w samym sercu starych ruin. Gromadzi błyskotki i miesza wywary, reprezentując starą, odrobinę trącącą trollem szkołę magii. Nie mając zębów, przetwarza ofiary w stan papki, po czym wsysa je przez słomkę.

Risto Furiatu
Czcigodny (czyli jeden z najwyższym magów Akademii) z Eckmul. Najpotężniejszy człowiek w całym świecie Troy (oczywiście, przed pojawieniem się Lanfeusta). Ambitny, ale nie ma szczęścia do trolli z Falomp, które stały się jego najczarniejszym koszmarem.

========

Postaci serii LANFEUST W KOSMOSIE

C’IXI – patrz opis do serii „Lanfeust z Troy”.

HEBIUS – patrz opis do serii „Lanfeust z Troy”.

THANOS – patrz opis do serii „Lanfeust z Troy”.

SHLIMAK
Przedstawiciel wymierającej rasy Orgnobich. Może żyć tysiące lat, a jego wiedza i mądrość są niezmierzone. Obudzony przez Lanfeusta z długiego uśpienia, zdecydował się służyć mu swoim doświadczeniem.

DHELUU
Jeden z trzynastu książąt-kupców z Meirrionu. Miły, uśmiechnięty i niebezpieczny jak skorpion. Jest właścicielem planety Troy, choć jej mieszkańcy nic o tym nie wiedzą. Pragnie wykorzystać moce Lanfeusta i Thanosa do własnych, bardzo mrocznych celów.

GLACE
Jedna z najskuteczniejszych agentek księcia Dheluu. Nieustraszona, pozbawiona skrupułów, sprytna i... bardzo lubiąca męskie towarzystwo.

BRZYDHALL
Jeden z książąt-kupców z Meirrionu. Przedstawiciel wodolubnej rasy Paskudhowców. Pozornie sprzyja Dheluu, ale na własną rękę postanawia wspomagać Lanfeusta.

SOLARZYCA
Piękna księżna-kupiec z Meirrionu, a jednocześnie jedna z przywódczyń powstańców z Abraxaru. Inteligentna i niebezpieczna.

ADMIRAŁ SZERSZEEŃ
Dowódca floty powstańców z Abraxaru. Z wyglądu i z gustu kulinarnego – odrażający, ale za to wierny sprawie, za którą walczy.




blog comments powered by Disqus