Katsuhiro Otomo

Autor: Mirosław Solarski

zdjęcie

W 1988 roku na ekranach europejskich i amerykańskich kin ukazał się film, który wyznaczył nowe kierunki japońskiej animacji. Był on zrealizowany z niebywałym jak na tamte czasy rozmachem. Ilość szczegółów oraz stopień płynności animacji można by uznać za sukces sam w sobie. Jednakże to nie efekty wizualne stały się głównym atutem Akiry, ale treści jakie przedstawiał.

01Reżyserem filmu i zarazem autorem mangi, na podstawie której powstało anime jest Katsuhiro Otomo. Urodził się w Tome-Gun, w prefekturze Miyago (ok. 400 km od Tokio) w kwietniu 1954 roku. Już od najmłodszych lat fascynowała go sztuka ruchomych obrazów. Pomimo dużej odległości jaka dzieliła jego dom od najbliższego kina (trzy godziny pociągiem), spędzał wiele czasu na oglądaniu filmów, głównie amerykańskich. Ogromny wpływ jaki wywarły one na przyszłego mangakę jest widoczny w większości jego prac. Zresztą Otomo sam przyznaje, że był "fanatykiem filmów".

02 Autor Akiry uczęszczał do Sanuma High School, placówki, która dała światu kilku naprawdę dobrych twórców. Po ukończeniu edukacji, Otomo przeprowadził się do Tokio i zaczął zabiegać o wydanie swoich pierwszych prac na łamach jednego z licznych magazynów komiksowych. Na nowym autorze poznali się wydawcy czasopisma "Action" i zamieścili jego pierwszą profesjonalną pracę pt. Mateo Falcone. W przeciągu następnych kilku lat pojawiły się jego kolejne komiksy, m.im. Fireball.

Wreszcie w 1982 roku ukazało się Domu - A Child's Dream. Mroczna opowieść o starym, zdegenerowanym człowieku, który pomimo pozorów niegroźnego i zdziecinniałego, posiada niemal nieograniczone możliwości realizacji swoich zachcianek. Domu z miejsca zyskało ogromną popularność wśród studentów i licealistów. Tytuł ten został również uhonorowany Japońską Science Fiction Grand Prix. Warty odnotowania jest fakt, że był to pierwszy przypadek przyznania tej nagrody dla komiksu.

03 Czując się już pewniej na falach komercji, Katsuhiro Otomo narysował dzieło swojego życia. Licząca 2000 stron i podzielona na sześć tomów manga Akira okazała się fenomenalnym sukcesem i jednym z najbardziej dochodowych przedsięwzięć w całej historii japońskich publikacji komiksowych. Fenomen Akiry zapuścił korzenie (lub jak wolą niektórzy - komercyjne macki) w każdą dziedzinę przemysłu. Koszulki, zabawki, film na wszystkich rodzajach nośników, gry komputerowe i wiele innych. Samą mangę przetłumaczono na niemal wszystkie języki, a film stał się kinowym hitem światowego formatu. Mało tego, oprócz licznych przedsiębiorców, Akirę docenili również krytycy obsypując ją wieloma nagrodami.

Dalsza kariera Katsuhiro Otomo rozwijała się już bez problemów. Wydano zbiór jego wczesnych prac pod wspólnym tytułem Memories. Ostatnią z jego znaczących prac jest Legend of Mother Sarah. Oprócz komiksów Otomo zajmował się również sztuką filmową (bo jakżeby inaczej:)). Nie tylko reżyserią, ale również projektowaniem postaci, a nawet produkcją. Miał swój udział w Roujin Z, Memories, Spriggan i oczywiście w filmowej wersji Akiry.

04 Otomo w swoich najsłynniejszych pracach przedstawia czytelnikowi wizję bohatera-bun-townika. Nie trudno doszukać się w tym przemożnego wpływu amerykańskich filmów takich jak Bonnie and Clyde czy Easy Rider. Nie należy jednak sugerować się wyłącznie naleciałościami z kultury buntu, którą Otomo poznał w czasie dorastania. W jego mangach główną rolę odgrywa nastrój i wewnętrzne przeżycia bohaterów. Czasami wydaje się nawet, że fizyczny aspekt świata schodzi na drugi plan, ustępując miejsca rzeczywistości myśli i psychiki, np. we wspomnianej Domu.

Otomo często przedstawia światy swoich mang z ich najbardziej wypaczonej i brudnej strony. Nie ma tu miejsca na bohaterów, którzy zaryzykują "dla sprawy". Nikt nie przejmuje się losem innych (chyba, że należą do grona jego bliskich). Same światy to obskurne, sypiące się budynki, ulice przypominające rynsztoki czy ponure blokowiska, pełne bezimiennych ludzi, o dobro których nikt w świecie pięknych i bogatych nie ma zamiaru się zatroszczyć. Być może takie wizje są wynikiem własnych obserwacji autora. Po przeprowadzeniu się do stolicy Japonii, zamieszkał w nowopowstałej dzielnicy, która jakkolwiek by na to nie patrzeć nie mogła się kwalifikować do terminu "bezpieczna okolica".

05 Mimo wielu głosów sprzeciwu, Otomo często jest uważany za jednego z głównych twórców nurtu cyberpunkowego w japońskim komiksie. Choć w jego pracach nie pojawiają się potężne korporacje ani super zaawansowane technologie cybernetyczne i sieciowe, które powszechnie uważa się za wyznacznik gatunku, w samej chociażby Akirze jest to "coś", co bezwiednie kojarzy nam się z klimatami znanymi z Blade Runner i temu podobnych. Być może to obraz odrzucenia postaci bohaterów przez "praworządne społeczeństwo", być może ponury obraz otaczającego ich świata.

Artykuł pochodzi z magazynu KKK numer 3 (14) 2001


Filmy:

  • 1988 - Akira (reżyseria)
Komiksy:




blog comments powered by Disqus