Kia Asamiya

Autor: Tomasz "Gato" Gawroński
Ur.: 28 stycznia 1963 , Tokio / Japonia
zdjęcie

Kia Asamiya jest jednym z najbardziej współcześnie cenionych rysowników mangi i ich chara designerem. Część fanów kojarzy jego osobę z pseudonimem Michitaka Kikuchi, którym podpisuje się w trakcie prac nad seriami filmów animowanych, między innymi Detonator Orgun, czy Meio Kikaku Zeorymer.

Asamiya ukończył szkołę Tokyo Designer School, gdzie zdobył umiejętności pozwalające mu wkroczyć w świat profesjonalnych rysowników komiksu. Zadebiutował w 1986 roku mangą Shinseiki Vagrants w lutowym numerze "Monthly Comptiq" dla wydawnictwa Kadokawa Shoten. Mimo iż pokazał w nim próbkę świetnych umiejętności plastycznych, za ten komiks zebrał wyłącznie niepochlebne recenzje, z których komentarz "(...) autor jest bardziej zagubiony niż czytelnicy" wydaje się być najłagodniejszym.

Niespodziewanie następny tytuł wyniósł go na sam szczyt. W 1988 roku w magazynie "Comic Comp" ukazał się pierwszy odcinek Silent Moebius, mangi stworzonej przez Asamiyę pod wpływem filmu Ridleya Scotta Blade Runner (tytuł polskiego dystrybutora: Łowca androidów). Sukces komiksu był tak wielki, że w sumie ukazało się dziesięć tomów mangi, na jego podstawie stworzono dwa wysokobudżetowe filmy animowane (oba wyreżyserowane przez Kia Asamiyę pod pseudonimem Michitaka Kikuichi), gry wideo, książki i art-booki. W 1994 roku dorysowana została jeszcze jednoczęściowa kontynuacja Silent Moebius pod tytułem Moebius Klein, która ukazywała się w odcinkach w "Dengeki Comics". Zmiana tytułu została wymuszona procesem sądowym o prawa własności do nazw, zakończonym ostatecznie polubownym porozumieniem pomiędzy Kia Asamiyą a jego pierwszym wydawcą. W wyniku takiego układu w 1998 roku zrealizowano serię telewizyjną Silent Mobius, której kolejne odcinki emitowane były w Japonii późną nocą. Główną bohaterką całej serii jest Katsumi Rikuer, młoda członkini AMP (sekcja specjalnych oddziałów policji do zwalczania sił paranormalnych) dziedzicząca po rodzicach nadludzkie moce. Za przeciwnika ma, podobnie jak w zrealizowanym w 1991 roku filmie kinowym, Lucyfera Hawka, wielkiego demona ożywionego pod koniec dwudziestego wieku, pragnącego zapanować nad światem. Niestety, do realizacji serii Michitaka Kikuchi (czyli Kia Asamiya) nie został już zaproszony.

Kolejnym dziełem autora po Silent Moebius był Gunhed, komiks będący adaptacją fabularnego filmu Masato Harady pod tym samym tytułem (polskie wydanie: Gunhed, Vision, na rynek wideo). Ukazał się on w 1989 roku nakładem wydawnictwa Kadokawa Shoten.

W 1990 roku Kia Asamiya rozpoczął publikowanie komiksu Dark Angel, który do 1999 roku co miesiąc był obecny na łamach branżowego magazynu "NewType". "Dark Angel" jest historią z gatunku magii i miecza, nawiązującą do losów i podań wywodzących się z czasów starożytnych Chin. Asamiya rozpoczyna również współpracę z magazynem "Afternoon", w którym w latach 1991-1992 publikuje trzytomową mangę Compiler, a od 1992 roku jej sequel - Assembler 0X. W 1994 roku Kia Asamiya rozpoczyna współpracę z miesięcznikiem "Shonen Jump". Na początek proponuje czytelnikom opowieść detyktywistyczną utrzymaną w klimacie lat dwudziestych, Steam Detectives - Kaiketsu joki tanteidan. Jest ona hołdem złożonym historiom komiksowym w retro-stylu, a la Giant Robo Mitsuteru Yokoyamy. Na podstawie Steam Detective w 1998 (?) roku powstała seria telewizyjna, której głównym realizatorem został Yasushi Murayama.

Sukcesem okazała się również kolejna manga Kia Asamiyi, Yugeki Uchu Senkan Nadesico, wydawana przez wydawnictwo Kadokawa Shoten. Stworzona na jej bazie seria telewizyjna Kido Senkan Nadesico, szła w rankingach ramię w ramię ze święcącą triumfy w 1996 roku serią tv Shin Seiki Evangelion. W 1999 roku powstał film kinowy Nadeshiko: Movie..., będący luźną kontynuacją odcinków tv. Główni bohaterowie: Akito i Yuriki giną w katastrofie lotniczej lecąc po ślubie na miodowy miesiąc. Historia więc skupia się na Ruri Hoshino, byłej asystentce Yuriki. Mimo że film przepełniony jest odnośnikami do serii telewizyjnej, w przeciwieństwie do tej ostatniej wnosi melancholijną, a czasami mroczną nutę. Co warte zauważenia, w filmie pojawia się również Gekiganger (parodia wielkich robotów z lat siedemdziesiątych) i Gotohori, odpowiedzialny za zamach stanu zgorzkniały fan starych serii anime z lat 1970-1990. Obie postacie były efektem fascynacji Kia Asamiyi produktami tamtej epoki.

Nie należy również zapominać o współpracy autora z branżą filmową. Jako Michitaka Kikuchi w 1988 roku stworzył character design do serii OAV Meio Kikaku Zeorymer (reż. Toshihiro Hirano, 1988, wyd. ang. Hades Project Zeorymer), przy którym zatrudniony był również jako dyrektor animacji. Zanim na dobre powrócił z komiksem Compiler, zaprojektował postacie do filmu Detonator Orgun (reż. Masami Obari, 1991).





blog comments powered by Disqus