Lewis Trondheim (Lewis Trondheim)

Autor: Dr_Greenthumb
Ur.: 11 grudnia 1964 , Fontainebleau / Francja
zdjęcie

Urodzony w Fontainebleau (na południe od Paryża) Laurent Chabosy jest jednym z założycieli i pierwszych członków L'Association (1990 rok), niewielkiej grupy francuskich projektantów graficznych, chcących odświeżyć styl, inspirację i publikację komiksów. Tego samego roku, po publikacji Psychanalyse du Lézard, historii ameby zaprzątniętej potopem egzystencjalnych pytań, staje się najpłodniejszym liderem tego rewolucyjnego ruchu, w którym jego przyjaciel, Jean-Christophe Menu, były wydawca fanzinu "Lynx", odgrywa kluczową rolę. Moins d'un quart de seconde pour vivre (rok 1991) jest zbiorem około stu pasków komiksowych zawierających wariacje ośmiu tematów narzuconych przez Menu. Lapinot et les carottes d'Amazonie (rok 1992), stylistycznie zredukowany do bezwzględnego minimum, wzbudza spore poruszenie ze względu na swój rozmiar: 500 małych stron rysunków, równie minimalistycznych, co śmiesznych! Bohater staje się hitem i rozwija się z czysto estetycznego samopobłażania (Slaloms dla L'Association w 1993 roku, rok później Mildiou dla wydawnictwa Le Seuil) w pojęcie dużo bardziej komercyjne i tradycyjne, powracając w nowych przygodach dla Dargaud od 1995 roku. Trondheim pozostaje znaczącym innowatorem z wyjątkową wydajnością pracy. Opracowuje liczne, niezwykłe projekty, zarówno na rzecz prywatnych edycji, jak i różnorodności indywidualnych wydawniczych etykiet, w które obfituje późny XX wiek. Produkuje prace w różnorodnych formatach, niemożliwe do sklasyfikowania według konwencjonalnych gatunków i których celem jest wykorzenienie wszelkich konwencji nagromadzonych przez stulecie w komiksach. To prowadzi go do produkcji Un Intérieur d'artiste et Imbroglio (L'Association) i Monolinguistes (Le Lézard) w roku 1992, Gare centrale (skrypt Jean-Pierre Duffour, wydawnictwo Rackham, rok 1994), Approximate Continuum Comics (seria broszur dla wydawnictwa Cornélius), La Mouche (Le Seuil, 1995), Le Pays des trois sourires (L'Association, 1997), itd. W tym samym czasie jego dzieła pojawiają się w magazynach "Psikopat", "Lapin", "Les Inrockuptibles", "SVM MAC", "Je Bouquine" i "Spirou", słowem wszędzie, gdzie jest modnie, tworzy się lub podąża za trendami. Jego minimalistyczny styl połączony ze sprawnie prowadzonymi dialogami zyskuje sławę w kręgach, gdzie komiks traktowany jest jako coś więcej niż zwykła rozrywka. Podczas, gdy część protegowanych L'Association preferuje głównie autobiografie, Trondheim udowadnia, że jest wielkim twórcą fikcji, jak na przykład tuzin opowieści, które napisał o Lapinot'cie dla wydawnictwa Dargaud i jego scenariusze do wielu podserii Donjona, wydawanych (od 1998 roku) przez Delcourt i ilustrowanych przez Sfara. Jest autorem sympatycznych Przygód Mikołajka (rysunki: Thierry Robin), ukazujących się nakładem wydawnictwa Dupuis począwszy od roku 2000. Seria ta adresowana jest do najmłodszych dzieci wszystkich narodowości świata, ponieważ opiera się ona wyłącznie na obrazkach, bez jednego słowa dialogu lub onomatopei, mającej reprezentować dźwięki. To ogromna rzadkość dla scenarzysty, porzucić swój główny atrybut - dialog - na rzecz sprawnie poprowadzonej historii, złożonej z serii niemych gagów, skonstruowanej z tak doskonałym wyczuciem. Dla kolekcji Dargaud's Poisson Pilote, pracuje zarówno z Larcenetem nad serią Les Cosmonautes du futur, jak i z Fabricem Parme przy Venezia. Biorąc po uwagę również jego własną serię, Monstrueux dla wydawnictwa Delcourt, jak i kontynuację przygód Lapinota (jego ulubionej postaci), możemy bez wahania opisać go jako wszechstronnego autora, który czuje przymus napisania co najmniej pół tuzina albumów w ciągu roku tylko po to, by nadążać za wszystkimi postaciami, jakie zrodziła jego niezwykle płodna wyobraźnia.

Biografia wydawnictwa Kultura Gniewu:

Lewis Trondheim to swoisty fenomen. Przez prawie 15 lat kariery twórca ten narysował około 40 albumów a do ponad 100 napisał scenariusz. Ta niezwykła produktywność w pewnym momencie zaniepokoiła nawet jego samego. Ogłosił więc, że przechodzi na emeryturę, by komiksowa pasja nie zamieniła się w zawód i... wcale nie zaczął wydawać mniej.

Urodzonemu w 1964 roku rysownikowi i scenarzyście udaje się jednak ilość zamieniać w jakość. Wiele jego komiksów przyniosło mu prestiżowe nagrody i wyróżnienia (m.in. nagroda za najlepszy debiut na festiwalu w Angouleme w 1993 roku i Grand Prix tej imprezy w 2006 roku) a także sławę oraz komercyjny sukces, nie wspominając o rzeszach oddanych fanów. Niezależnie czy są to opowieści humorystyczne, obyczajowe, fantastyczne, autobiograficzne, fantasy, czy też horrory Trondheim we wszystkich świetnie się odnajduje. Ta gatunkowa różnorodność pozwala mu bez przerwy zaskakiwać czytelników.

Czasami los zaskakuje także jego samego. Na przykład, gdy stworzona wspólnie z Joannem Sfarem (autorem Kota rabina) seria Donjon odnosi gigantyczny sukces; albo, gdy ktoś postanawia jego komiks Mucha uczynić podstawą animowanego serialu; albo, gdy wydawnictwo L'Association, którego był współzałożycielem, staje się jednym z najbardziej wpływowych w niezależnym i artystycznym komiksie.

Albo, gdy na górskiej wycieczce, zupełnie przypadkiem, znajduje pochodzący z kosmosu komiks - A.L.I.E.E.N..

Oficjalna strona: www.lewistrondheim.com


Komiksy:




blog comments powered by Disqus